ایران
تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور ایران و رئیس سازمان امور اجتماعی، گفته است”میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور” در حال افزایش است
.

به گزارش بی بی سی، رئیس سازمان امور اجتماعی ایران در یک گردهمایی گفته است که “شاخص میل به اعتراض از نشان‌گرهای مهم است. این اعتراض می‌تواند در قالب رفتارهای هنجارشکنانه یا کج‌روی خود را نشان دهد. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب‌آوری مردم کاهش پیدا کرده است”.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران آقای رستم‌وندی در “دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام” سخنرانی کرده که با همکاری دانشگاه شاهد و در وزارت کشور برگزار شده است.

ظرف بویژه پنج سال گذشته ایران بارها شاهد اعتراض‌های سراسری بود که زمینه‌های اقتصادی داشت و صدها کشته بر جا گذاشت و در آن شعارهایی علیه حکومت ایران سرداده شد. علاوه بر اعتراض‌های سیاسی در عین حال اعتراض‌های کارگری و صنفی نیز افزایشی قابل ملاحظه داشته است.

معاون وزیر کشور ایران گفت “حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند که نه خود مردم و نه مسئولین قانون را رعایت نمی‌کنند” و “حدود ۵۰ درصد اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است”.

افزایش تورم و کاهش قدرت خرید شهروندان، به‌ویژه امسال، باعث شده بسیاری، حتی مقام‌ها، در ایران لب به انتقاد باز کنند. در سال‌های اخیر بازار مسکن و اجاره هم شاهد رشد نجومی بوده و هزینه گزافی بر شهروندان تحمیل کرده است.

حالا رئیس سازمان امور اجتماعی با تایید آمارهایی که پیش از این هم اعلام شده گفته است که “۱۱ الی ۱۳ میلیون ساکن در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی باید ساماندهی شوند”.

این مقام وزارت کشور اضافه کرده “متاسفانه در برخی جمع‌ها و حتی برای مدیران ارشد کشور این سوال پیش می‌آید که چرا باید به حاشیه‌نشینی پرداخت و چرا نباید توسعه روستایی را فعال کرد”.

سیر صعودی خودکشی و آسیب‌های اجتماعی
تقی رستم وندی در عین حال آمارهایی از افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی و مواد مخدر ارائه داد.

رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در ایران گفت سیر اقدام به خودکشی در ایران صعودی است و اضافه کرد “سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ‌ومیر ناشی از آن حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر است”.

او همچنین می‌گوید نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است.

به گفته او “سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، باید فرهنگ عمومی پذیرای کاهش مصرف دخانیات در کشور شود”.

معاون وزیر کشور ایران با اشاره به مصرف “تریاک طی ۵۰۰ سال در جامعه ایران به عنوان ماده‌ای دارویی”، گفت که آسیب‌های مصرف آن به عنوان اولین ماده مخدر کشور، بسیار زیاد است.

او در عین حال اضافه کرد که “نرخ شیوع الکل بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر الکل مصرف می‌کنند”.

سازمان بهداشت جهانی، برآورد می‌کند که جمعیت ۱۵ سال به بالای ایران، به طور متوسط سالی یک لیتر الکل خالص مصرف می‌کنند. با توجه به ساختار جمعیتی ایران این رقم برابر با حدود ۶۰ میلیون لیتر در سال است که با این حساب رقم اعلام شده مصرف حدودا ۲۰۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در سال همخوانی دارد. البته با این توجه که میزان الکل خالص در مشروبات الکلی معمول در بازار بیشتر از حدود ۴۰ درصد نیست.

برای مقایسه، سرانه مصرف الکل خالص در جمعیت بالای ۱۵ سال در مصر کمتر از نیم لیتر در سال است، در آمریکا حدود ۱۰ لیتر و در روسیه حدود ۱۲ لیتر در سال.