در حالیکه پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه سرما و یخبندان در اغلب مناطق ایران است، وزیر نفت ایران از رکورد تاریخی مصرف گاز در این کشور خبر داد. جواد اوجی در توییتی نوشت که طی شبانه روز گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد.

آقای اوجی روز یکشنبه سوم بهمن در توییتی نوشت که “طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد.”

او از “پایداری شبکه سراسری گاز” خبر داد ولی از مردم خواست که با توجه به برودت شدید هوا برای جلوگیری از قطع گاز “همکاری کنند.”

او دو روز پیش در مصاحبه با صدا و سیما جمهوری اسلامی از مردم خواسته بود در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده را بدون مشکل پشت سر” بگذارند.

وزیر نفت ایران گفته بود که “با پوشیدن لباس گرم در خانه و خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج از خانه یا محل کار مصرف گاز را مدیریت کنند.”

به گزارش خبرگزاری شانا، محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم هشدار داده که با توجه به کاهش دما در مناطق شمال و شمال غرب ایران “۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که حدود ۸۰ درصد” گاز تولیدی در ایران است.

او گفت که استانهای تهران، قم و البرز با مصرف روزانه حدود ۱۵۰ میلیوم متر مکعب گاز بیشترین مصرف روزانه را دارند و پس از آن استان‌های شمال غربی ایران هستند که حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف می‌کنند.

به گفته این مقام شرکت توزیع گاز در ایران “استان‌های شمالی با مصرف روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب و استان‌های شمال شرق ایران با مصرفی در همین حدود در رتبه‌های بعدی قرار دارند.”

آقای جولایی گفت که مصرف ۶۹۲ میلیون متر مکعب در یک شبانه روز در ایران سابقه نداشته است و “فقط پارسال یک روز مصرف گاز به رقم ۶۶۷ میلیون مترمکعب رسیده بود.”

او با اشاره به افزایش مصرف گاز نسبت به سال گذشته گفت که از دو هفته پیش، مصرف گاز در ایران بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب بوده و با توجه به ماندگاری سرمای هوا در روزهای آینده، پیشبینی کرد که “چهار یا پنج درصد به مصرف گاز کشور افزوده شود و حد نصاب روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب” را هم ثبت کنند.

به گفته آقای جولایی هر چقدر مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد به همین مقدار مجبور هستند سوخت نیروگاه‌ها و صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی‌ها را کم کنند. او به استفاده از سوخت مایع (مازوت و گازوئیل) در نیروگاه‌ها اشاره کرد.

زمستان سال گذشته قطعی مکرر برق در ایران زندگی مردم را مختل کرده بود.دستگاه‌های استخراج رمزارز، کمبود گاز و افزایش مصرف مشترکین خانگی سه عامل وقوع خاموشی‌ها اعلام شده بود.

خاموشی‌های سراسری با آلودگی هوای برخی کلان‌شهر‌ها همراه بود. برخی کارشناسان علت افزایش آلودگی هوا را به افزایش مصرف سوخت مایع (مازوت و گازوئیل) در نیروگاه‌های تولید برق، مرتبط دانستند؛ موضوعی که انتقاد‌ها و اعتراض‌هایی هم به همراه داشته است.

کمبود نفت سفید در سرمای شدید شهر خاش سیستان و بلوچستان

کمبود نفت سفید در شهر خاش سیستان و بلوچستان
توضیح تصویر،کمبود نفت سفید در شهر خاش سیستان و بلوچستان؛ این استان از شبکه گاز سراسری در ایران محروم است و شهر خاش زمستان سردی دارد

همزمان با گزارشها درباره افزایش مصرف گاز و در حالیکه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مسئولان دولتی می‌گویند که “در هیچ نقطه ای از ایران کمبود سوخت وجود ندارد”، مثل هر سال زمستان صف های طولانی برای گرفتن کپسول گاز در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

علاوه بر آن، خبرگزاری دولتی ایرنا امروز ، یکشنبه سوم بهمن در گزارشی از کمبود نفت سفید در منطقه خاش در سیستان و بلوچستان خبر داده است.

شهر خاش که در دامنه کوه تفتان قرار دارد، منطقه سردسیری سیستان و بلوچستان است و این روزها سرمای هوا تا منفی ده درجه هم رسیده است.

ایرنا به نقل از ساکنان خاش می‌نویسد: “زندگی در شرایطی که در ۱۲ ساعت برای گرم کردن ۲ اتاق با ۲ چراغ حداقل ۱۰ لیتر نفت نیاز دارد چگونه می توان با این سهمیه اندک شرایط سخت زمستانی را تحمل کرد، دردناک‌تر و سخت‌تر اینکه گرانی تعرفه های مصرفی برق و قبوض نجومی آن و نبود گاز شرایط زندگی را برای مردم این شهرستان دشوار ساخته است.”

نفت سفید و گاز مایع به شکل سیلندر در این مناطق سهمیه بندی است.

ایران پس از روسیه دومین منابع گاز طبیعی را در جهان دارد و از نظر ذخایر نفتی چهارمین کشور جهان است.