سفارت ایالات متحده در کی‌یف اوکراینارسال

 نسخه چاپی

ایالات متحده روز یکشنبه سوم بهمن دستور خروج خانواده‌های کارکنان سفارت خود در کی‌یف را صادر کرده و گفته است که همه شهروندان آمریکایی باید به دلیل تهدید حمله نظامی از سوی روسیه، اوکراین را ترک کنند.

سفارت ایالات متحده در کی‌یف هشدار داده است که «اقدامات نظامی روسیه ممکن است هر زمانی رخ دهد و دولت ایالات متحده در موقعیتی نخواهد بود که شهروندان آمریکایی را در چنین شرایطی تخلیه کند، بنابراین شهروندان آمریکایی که در حال حاضر در اوکراین حضور دارند باید بر این اساس برنامه‌ریزی کنند.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام ارشد آمریکایی در تماس با خبرنگاران در این مورد گفته است که «این اقدامات احتیاطی است و به هیچ وجه حمایت یا تعهد ما به اوکراین را تضعیف نمی‌کند.»

این مقام ارشد از ارائه تخمینی دربارهٔ تعداد آمریکایی‌هایی که در اوکراین زندگی می‌کنند خودداری کرده اما تأکید کرده است که سفارت ایالات متحده «به فعالیت خود، بدون وقفه، برای حمایت از اوکراین در این لحظه حساس ادامه خواهد داد.»

ورود نیروهای روسیه در ماه جاری برای تمرینات مشترک نظامی به بلاروس، ترس از تهاجم به کشور همسایه آن یعنی اوکراین را تشدید کرده است.

در همین حال خبر می‌رسد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌های تقویت بنیه نظامی آمریکا در شرق اروپا برای مقابله با افزایش نیروهای روسیه است.

در این راستا خبر می‌رسد که در هفته‌های اخیر اولین محموله کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، شامل ۹۰ تن مهمات و تجهیزات برای نیروهای خط مقدم اوکراین به آن کشور فرستاده شده است.

در همین حال وزارت امور خارجه بریتانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که با افزایش تنش‌های نظامی بین اوکراین و روسیه، خروج برخی از کارکنان و وابستگان آنها را از سفارت در کی‌یف آغاز کرده است.

خبر تخلیه برخی از شهروندان آمریکایی و بریتانیایی از اوکراین یک روز پس از آن اعلام می‌شود که بریتانیا کرملین را به تلاش برای انتصاب یک رهبر دست‌نشانده روسیه در اوکراین متهم کرد و گفت که افسران امنیتی روس در راستای این برنامه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراینی تماس گرفته‌اند.

با این حال، اقدام آمریکا و بریتانیا برای خروج شهروندان، با اقدامات مشابهی از سوی دیگر متحدان اروپایی واشینگتن همراه نشده است و یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۴ بهمن گفت تا زمانی که مذاکرات با روسیه ادامه دارد، نیازی به «دراماتیک» کردن وضعیت نیست.

در واکنش به این تحولات، اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای گفته است که «ما چنین اقدامی از سوی طرف آمریکایی را زودهنگام و نشانی از احتیاط بیش از حد می‌دانیم.»

وی افزوده است که «فدراسیون روسیه در حال حاضر تلاش‌های فعالی برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی اوکراین انجام می‌دهد» اما اخیراً «هیچ تغییر اساسی» در وضعیت امنیتی در شرق اوکراین رخ نداده است.

تنش‌ها در اوکراین پس از اینکه کرملین اخیراً حدود ۱۰۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرد، افزایش یافته است.

غرب می‌گوید منظور از این افزایش چشمگیر نیروهای روسی در منطقه، آماده شدن برای جنگی جهت جلوگیری از پیوستن اوکراین به ائتلاف امنیتی غربی، یعنی ناتو، است.

کرملین بارها برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده است، اما ارتش روسیه با تصرف کریمه و حمایت از نیروهای جدایی‌طلبی که ۸ سال پیش کنترل بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین را به دست گرفتند، باور این تأکیدات اخیر خود را برای طرف غربی سخت کرده است.

هشدار اتحادیه اروپا

با حرکت تحولات به این سمت، اتحادیه اروپا به روسیه هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، با تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه از سوی این اتحادیه مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه دانمارک، روز دوشنبه روسیه را تهدید کرد که در صورت توسل به عملیات نظامی علیه اوکراین، با تاوانی بسیار سنگین از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

این در حالی است که هفته گذشته مذاکرات میان آمریکا و روسیه به منظور کاهش تنش‌ها بی‌نتیجه خاتمه یافت ولی قرار است رایزنی‌ها در این باره ادامه یابد.

اتحادیه اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز روسیه را به دلیل ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود تحریم کردند.