ایالات متحده پس از آن که وزیر خارجه ایران از احتمال مذاکره مستقیم با واشینگتن بر سر توافق هسته‌ای سخن گفت، بار دیگر تاکید کرد که از گفت‌وگوی مستقیم با مقامات ایرانی درباره این موضوع و همچنین موضوعات دیگر استقبال می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه چهارم بهمن به خبرنگاران گفت: «برای گفت‌وگوی مستقیم آماده‌ایم. ما همواره بر این موضع اصرار داشته‌ایم که مذاکره مستقیم با ایران بر سر توافق هسته‌ای و دیگر موضوعات به‌مراتب بیشتر سازنده خواهد بود.»

ایران تاکنون از مذاکره مستقیم با ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، خودداری کرده و گفت‌وگوهای مقامات این دو کشور در وین به صورت غیرمستقیم و با واسطه نمایندگان روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

با این حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه عنوان کرد که اگر برای رسیدن به «توافق خوب با تضمین بالا» نیاز باشد «سطحی از گفت‌وگوها» بین ایران و آمریکا انجام شود، ایران آن را نادیده نمی‌گیرد.

این اظهارات همچنین واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، را به دنبال داشت که با انتشار توییتی گفت، «گفت‌وگوهای مستقیم در مراحل پیشرفته مذاکرات وین می‌تواند مفید باشد».

گزارش‌های روزهای اخیر از وین حاکی از پیشرفت‌ در مذاکرات است، اگرچه غرب و به‌ویژه ایالات متحده نسبت به سرعت پایین مذاکرات ابراز ناخرسندی کرده و تاکید داشته‌اند که برای احیای برجام زمان زیادی نمانده است. این میان بحث آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران نیز در خبرها مطرح شده است.

یک روز قبل رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران که مسئولیت هیات آمریکایی در مذاکرات وین را بر عهده دارد، گفت که بعید است ایالات متحده بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران به توافق برسد، مگر آن که تهران چهار شهروند آمریکایی را که به «گروگان» گرفته است، آزاد کند.

اما ند پرایس در سخنان روز دوشنبه خود تاکید کرد که ایالات متحده آزادی چهار شهروند آمریکایی را به عنوان پیش شرط توافق هسته‌ای مطرح نکرده است.

وی اظهار داشت: «ما می‌خواهیم که این شهروندان آمریکایی هر چه سریع‌تر به کشور بازگردند. اما این امر نه کمکی به ما می‌کند و نه کمکی به آنها که سرنوشتشان را به موضوعی که در بهترین حالت فعلا نامشخص است، گره بزنیم.»

چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند عبارتند از سیامک نمازی و پدر او باقر نمازی که به «همکاری با دول متخاصم» متهم شده‌اند، و همچنین مراد طاهباز، فعال محیط زیست، و عماد شرقی، بازرگان.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به دنبال اظهارات روز یکشنبه راب مالی از «قابل حل بودن» این موضوع سخن گفته است.

سعید خطیب‌زاده اظهار داشت: «ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم‌زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.»

گروه‌های مدافع حقوق بشر ایران را متهم کرده‌اند که با بازداشت افراد دوتابعیتی از آنها به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده می‌کند.

غرب بارها این زندانیان را زندانیان سیاسی و گروگان نامیده و از تهران خواسته است که آنها را آزاد کند. تهران اما اتهام سیاسی بودن بازداشت این افراد را رد کرده است.