یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده تایید کرد که عضو ارشد هیات آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران در وین، این مذاکرات را ترک کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی بدون اشاره نام وی نوشت که ریچارد نفیو، معاون رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، دیگر عضو هیات آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران نیست، اما همچنان در وزارت خارجه شاغل است.

مقام آمریکایی مورد اشاره دلیل اقدام آقای نفیو در ترک مذاکرات را توضیح نداده و تنها گفته که این نوع مسائل «اموری بسیار معمول» در یک دولت است.

پیش از این وال‌استریت جورنال گزارش داده بود که ریچارد نفیو به خاطر اختلاف عقیده با هیات مذاکره‌کننده ‌آمریکایی این مذاکرات را ترک کرده است. گزارش این روزنامه می‌گوید که آقای نفیو خواستار موضع سفت و سخت‌تری در مذاکرات هسته‌ای بوده است.

خروج او از هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در مقطع زمانی کلیدی رخ داده است از آن رو که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن می‌گویند که تنها چند هفته دیگر برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، زمان باقی مانده است.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که هر چه زمان بگذرد ایران تجارب و تحصص بیشتری در حوزه هسته‌ای به دست می‌آورد و مدت زمان دستیابی آن به سلاح هسته‌ای نیز کوتاه‌تر خواهد شد. تهران اما تاکید دارد که هیچ‌گاه در پی تولید سلاح هسته‌ای نبوده است.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه سخنان خود به رویترز گفت که اقدام دولت ترامپ در لغو توافق هسته‌ای با ایران باعث ایجاد یک بحران در دولت جو بایدن شده است و در این شرایط که دولت در پی راه‌حلی برای بحران است، اختلافات به شکل طبیعی پیش می‌آید.

وی اظهار داشت: «لازمه برون رفت از این بحران اتخاذ تصمیمات سخت و بسیار متوازن است که به شکل منطقی امکان دارد درباره آنها اختلاف نظر وجود داشته باشد… عالی‌ترین مقامات ما در دولت به دقت همه این گزینه‌ها را سنجیده، نظرات متعددی را مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت بر روی یک سیاست توافق کرده‌اند.»

ریچارد نفیو، مذاکره‌کننده پیشین ایالات متحده آمریکا با ایران، محقق ارشد در دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگز است. «هنر تحریم‌ها» کتاب معروف اوست که به فارسی نیز ترجمه شده و مقام‌های ایرانی از او با عنوان «معمار تحریم‌های ایران» یاد می‌کنند.