الهام احمد اعلام کرد که مناطق خودمدیریتی در سوریه به مراکز دمکراسی تبدیل شده و در این باره اظهار داشت: در سال جدید یکی از اهداف اصلی ما خاتمه دادن به اشغالگری و طنین انداز نمودن مبارزه‌اشان در سراسر جهان است

الهام احمد ریاست هیات مدیره مجلس سوریه دمکراتیک در رابطه با مبارزات، تلاشهای کمیته قانون اساسی سال ۲۰۲۰ و نیز اهدف سال آینده با خبرگزاری فرات نیوز گفتگو کرده است. الهام احمد در گفتگوی خود اظهار داشت که تلاش‌های آنها برای دمکراتیک کردن سوریه همچنان ادامه دارد، اما در طرف مقابل، تفکرات رژیم سوریه در این رابطه دچار هیچگونه تغییری نشده است و همین موضوع یکی از دلایل گسترش بحران در سوریه است. تغییر این مسیر تنها از یک طریق امکان دارد و آنهم بازکشت به مسیر ملت دمکراتیک در سوریه و دمکراتیک شدن کشور و آزادی خلق‌ها است.

الهام احمد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که به دلیل جنگ، آوارگی، غارت و ربایش، دستگیری و قتل از سوی رژیم سوریه، بی‌اعتمادی شدیدی در میان خلق ایجاد شده است. این وضعیت ناشی از درهم شکستن اراده خلق است، و خلق نیز در مقابل نشان داد که با کسانی همراه است که از آنان حمایت می‌کند و با حمایت از خلق تنها مانع برای حل بحران‌های سوریه درهم شکسته می‌شود. از طرف دیگر کشورهایی که در وضعیت سوریه مداخله کرده‌اند، در تقسیم خلق‌های سوریه ایفای نقش نموده‌اند. بحران‌های سوریه عمیق بوده و هزینه‌های آن نیز سنگین هستند. پشت سر گذاشتن این وضعیت تنها از یک طریق قابل تصور است و آن نیز قرار گرفتن در مسیر ملت دمکراتیک سوریه و تلاش برای دمکراتیک کردن کشور و آزادی خلق‌هاست.

در طول سال، بین برخی از گروه‌ها و بلوک‌های سیاسی گفتگوهایی ایجاد شد و پیمان‌هایی منعقد شد. مجلس سوریه دمکراتیک نیز به برخی از این تلاشها پیوست. ما این مبارزات را مهم ارزیابی می‌کنیم. این تلاش‌ها گسترده بوده و می‌توانند نتایج مهمی را به دنبال داشته باشند. زیرا این تلاش‌ها استراتژیک هستند و اینده سوریه را مشخص می‌کنند. ما به عنوان بخشی از خلق‌های سوریه از حق تعیین سرنوشت برخورداریم تا مبارزاتمان را از طریق گفتگو، دیدارها برای دست‌یابی به راه‌حل و دست‌یابی به اجماع نظر به پیش ببریم.

خودمدیریتی شمال-شرق سوریه پروژه دمکراتیکی را برای پیشبرد حل و فصل به اجرا در آورده است. در این فرایند با دشواری‌ها و تهدیدهایی روبرو بودیم، ما پروژه‌ای را مبنی بر خودمدیریتی از طریق خلق به پیش بردیم، و این اقدام ما برای تمامی سوریه نخستین تجربه‌ای بود که تا کنون به اجرا درآمده است. زمانیکه دولت ترک دست به حملات نظامی شدید به مناطق خودمدیریتی دست زد، تمامی جهان بر این باور بود که پروژه ما نمی‌تواند حتی برای دو روز خود را حفظ کند و در نهایت محکوم به فروپاشی است. در واقع بسیاری از گروه‌ها منتظر بودند که این پروژه نابود شود، برخی از گروه‌ها نگران بودند که این پروژه نابود شده وضعیت بسیار نابسامانی روی دهد.

اما خلق از این پروژه حمایت نمود، خلق به صورت متحد مقاومت کرده و زمانی که دریافتند که از این پروژه حمایت و صیانت می‌شود، دریافتند که چنین پروژه‌ای عملی بوده و فقط در سخن نیست. مشاهده شد که این پروژه تجسم اراده خلق بوده و از آن حمایت کردند. هیات‌هایی از منطقه دیدار به عمل آوردند، این دیدارها از اهمیت دیپلماتیک و سیاسی برخوردار هستند. ما نمی‌گوییم که به رسمیت شناختن منطقه شمال-شرق سوریه است،  اما با گسترش تلاش‌ها و مبارزات ما برای حل دمکراتیک بحران‌های سوریه، به رسمی شدن و به رسمیت شناخته ‌شدن خودمدیریتی منجر می‌شود و لازم است که در باره به رسمیت شناخته شدن منطقه شمال-شرق سوریه تمامی جهان از این پروژه حمایت کند.

الهام احمد در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با دیدارها در مسکو نیز اظهار داشت: دیدار با تمامی گروه‌ها ادامه دارد، موضع ما در رابطه با دست‌یابی به راه حل کاملا آشکار است. برای اولین بار در این کنگره شرکت کردیم. همزمان تلاش‌ها و اقدامات مشترک در این باره ادامه دارند. دیدارهای ما با روسیه مهم ارزیابی می‌شوند، خصوصا که در رابطه با اصول خلق و دمکراتیکی که خلق در رابطه با آنها اجماع نظر دارند، با رژیم دیالوگ‌هایی برقرار شد، و این دیدارها نیز مهم بوده‌اند. در این رابطه نیز نقش و وزنه روسیه به چشم می‌خورد.

در صورتیکه روسیه از پروژه خودمدیریتی دمکراتیک حمایت کند، همین موضوع می‌تواند به تنها راه رهایی روسیه ختم شود. زیرا روسیه وارد خاک سوریه شده است و بیشتر اشتباهات رژیم بر عهده روسیه است. همزمان خلق‌های سوریه نیز از خودمدیریتی انتظار دارند و منتظر رهایی از ستمکاری‌های رژیم هستند.

رژیم سوریه از نظر فیزیکی و روانشناسی سیاسی دچار خلائی عظیم است. روز بروز موضعگیری‌های رژیم سوریه تهاجمی‌تر می‌شوند. رژیم سوریه از تغییر و فقدان‌ها در هراس است. این رژیم هیچگونه نگرانی نسبت به آینده سوریه ندارد، بلکه نگران بقای خود است. رژیم سوریه آزادی را به عنوان تسلیم شدن خود می‌بیند. به جای انکه صلح را امکان‌پذیر کند، با کشورهای همسایه مانند ترکیه پیمان امضا می‌کند، نمی‌خواهد وضعیت بحرانی را درک کند. تا جایی که هنوز نیز اموزش به زبان مادری را قبول نمی‌کند. کورد را به عنوان مهمان ملاحظه می‌کند؛ در چنین وضعیتی چگونه می‌تواند دمکراتیک شدن را بپذیرد؟ عقلانیت رژیم دچار هیچگونه تغییری نشده است، به همه برچسب تروریست زده و به آن حمله کرده است. اکنون نیز می‌خواهد از این طریق نیروهای سوریه دمکراتیک را سیاه‌نمایی کند. در بالاترین سطح تلاش می‌کند تا اختلافات را دامن بزند. تلاش می‌کند تا مانند گذشته در منطقه باقی بماند. اما با گذشت زمان از این امکانات نیز بی‌بهره می‌ماند. هدف ما نیز در این راستا، تغییر دمکراتیک و دست‌یابی خلق‌ها به ازادی است. در خارج از این چهارچوب راه دیگری برای زندگی تصور شدنی نیست.

الهام احمد در رابطه با محاصره منطقه شمال-شرق سوریه نیز اظهار داشت که: اختلافات دولت‌ها در رابطه با سوریه، به خلق‌های سوریه آسیب می‌رساند. در منطقه شمال-شرق سوریه ۵ میلیون نفر سکونت دارند. رژیم می‌خواهد کمک‌ها و همکاری‌ها را از سازمان ملل متحد گرفته و این کمک‌ها را نیز به  مناطق خارج از کنترل خود ارسال نمی‌کند. از این طریق می‌خواهد همه را به خود نیازمند کرده و از این طریق عرصه حاکمیت خود را گسترش دهد.

در این باره لازم است که خودمدیریتی مورد حمایت قرار گرفته و همچنین لازم است که سازمان ملل متحد کمک‌های خود را مستقیما به این مناطق ارسال کرده و با منطقه خودمدیریتی پیمانی را در این باره امضا کند. مدت ۷ سال است که خودمدیریتی دمکراتیک تاسیس شده است. در این مدت زمانی به ۵ میلیون نفر خدمت‌رسانی می‌کند. همزمان کمک‌های خود را به مناطق تحت کنترل رژیم و تبهکاران وابسته به دولت ترک نیز ارسال می‌کند. به تمام مناطق سوریه سوخت و مواد غذایی ارسال می‌کند و در این باره هیچگونه تبعیضی نکرده است. در آینده لازم است که سازمان ملل متحد با خودمدیریتی در رابطه با ارسال کمک‌ها پیمانی را امضا کند.

الهام احمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها برای بازنویسی قانون اساسی و همچنین کمیته نگارش قانون اساسی اظهار داشت: اقدام کمیته بازنویسی قانون اساسی نه از طریق خلق‌ها بلکه با ائتلاف دولت‌ها صورت می‌گیرد. تلاش‌های کمیته قانون اساسی برای بازنویسی قانون اساسی از طریق مذاکرات دولت‌ها جریان یافته است. و در این باره ترکیه اجازه نداده است که برخی از گروه‌ها در این کمیته حضور داشته باشند. مجلس سوریه دمکراتیک و خودمدیریتی اجازه شرکت در این کمیته را نیافته‌اند. تا کنون هیچگونه پیشرفتی نیز در کمیته بازنویسی قانون اساسی به چشم نخورده است. دست‌یابی به قانون اساسی نیازمند تلاش‌های استراتژیک و مشترک تمامی خلق‌های سوریه بوده و نمایندگان اپوزیسیون سوریه در ان شرکت نکرده‌اند. بر این اساس، رفراندوم و اصول کلی را در نظر نگرفته‌اند. در صورتیکه از طریق این کمیته قانون اساسی نوشته شود، هیچ خدمتی به منافع خلق‌های سوریه نمی‌کند.

الهام احمد ریاست هیات رهبری مجلس سوریه دمکراتیک در رابطه با اهدافشان در سال جدید نیز اظهار داشت که: هدف ما در سال جدید تقویت تلاش‌ها و اقدامات خودمدیریتی است. مجلس سوریه دمکراتیک تلاش‌های خود را به شیوه‌ای دمکراتیک و رسمی برای خود مدیریتی انجام می‌دهد. در کنگره برگزار شده، تلاشها و تصمیماتی برای سازماندهی مجدد اتخاذ شدند و برگزاری این کنگره راه را بر مشکلات و بحران‌ها مسدود کرد. این تحولات و پیشرفت‌های بزرگ در نتیجه تلاش‌های خودمدیریتی صورت گرفته‌اند.

در سال جدید یکی از اهداف اصلی ما خاتمه دادن به اشغالگری و طنین‌انداز نمودن مبارزه و دفاع ما در سطح جهان است. باید مناطق خودمدیریتی دمکراتیک به مرکز دمکراسی مشترک در سطح سوریه تبدیل شود. با همگامی و تعامل با اپوزیسیون سوریه و تلاش‌های مشترک تمامی گروه‌ها، دست‌یابی به راه حلی مشترک هدف ماست

فرات