سیامند معینی ریاست مشترک پژاک اعلام نمود حاکمیت ایران هیچگونە امکانی برای اصلاح نداشتە و انتظار تحقق دمکراسی در این سیستم، رویای پر فریب تاریخی بیش نخواهد بود.

سیامند معینی ریاست مشترک پژاک: حاکمیت ایران هیچگونە امکانی برای اصلاح نداشتە و انتظار تحقق دمکراسی در این سیستم، رویای پر فریب تاریخی بیش نخواهد بود. وی در ادامە می افزاید لازم است  سرهلدان ە ادامە پیدا کرد و بە مرحلە جدید، یعنی تحقق پیروزی ختم شود.

سیامند معینی ریاست مشترک پژاک در خصوص وضعیت ایران و پروژە پژاک برای ایران و انسجام و موضع مشترک گروههای سیاسی با روژ نیوز گفتگو کرد.

سیامند معینی در این گفتگو ضمن تکرار حمایت پژاک از خیزش خلقهای ایران و روژهلات کوردستان اعلام کرد: در جایگاە حزب حیات آزاد کوردستان از روز نخست همراە و همگام خلقمان بودەایم و تا دستیابی بە پیروزی با تمام قوا در سنگر خلقمان و خلقهای آزادیخواه ایران باقی خواهیم ماند. در این گفتگو ریاست مشترک پژاک ضمن اشارە بە گروهها و افرادی کە تلاش میکنند موج خیزش خلق را در راستای منافع خود سازماندهی کنند گفت: پسر شاە ایران با شعارهای پوپولیستی تلاش دارد خلق را فریب بدهد، اما خلقهای ایران و بە ویژە خلق کورد از تجربە زیستە با سیاستهای پادشاهی و این خانوادە برخوردارند و چنین افرادی نمیتوانند هیچگونە جایگاهی در میان خلقهای ایران برای خود بیابند. متن این مصاحبە بە شرح زیر است:

روزژنیوز: بعد از قتل ژینا امینی، با پیشاهنگی زنان در روژهلات کوردستان و ایران، تظاهراتی آغاز شد. پیش از این هم خیزشهایی در ایران انجام شدە است. تفاوت این خیزشها را چگونە ارزیابی می کنید؟

سیامند معینی: سیستم دیکتاتور و مرتجع، از تعاریف خاص بە خود برخوردار است، کە آن هم ذهنیت تنگ و عدم پذیرش دگراندیشی و مخالفت با هر نوع آزادی، برای جامعە یا فرد است. چنین سیستمی هیچ نوع گشایشی را در برابر آزادی نمی پذیرد. حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با چنین ذهنیتی و همزمان با آن، ضمن نگاە امنیتی بە خلقهای ایران و نگاە کاملا مردسالار بە زن، کاملا طبیعی است کە در قالب تعریف فاشیسم مذهبی بگنجد. این حاکمیت هیچگاە در فکر دست یابی بە راەحلی برای مشکلات نبودە است، بە همین جهت است کە همیشە اعتراض و نارضایتی در میان طبقات و اقشار مختلف ایران در ابعاد اجتماعی، صنفی و سیاسی وجود داشتە است.

اما خیزش این بار با راهپیماییها و اعتراضات پیشین از تفاوت برخوردار است. میتوانیم این خیزش را بە عنوان سرآغاز رنسانس ذهنی و فکری در ایران و منطقە قلمداد کنیم. این مسئلە را هم از نحوە تداوم و شعارهای آن می بینیم، پیش از این خیزشها یا صنفی بودند یا در قالب منطقەای و با ذهنیت تمرکزگرایانە ملت-دولت حاکم تداوم می یافتند کە از هیچگونە نقطە مشترکی با بخشهای دیگر جامعە کوردستان و ایران برخوردار نبودند.

اما این بار با پیشاهنگی زنان کورد در روژهلات کوردستان، این خیزشها آغاز شدند و شعار ژن، ژیان، آزادی کە شعاری انقلابی، مترقی و خواهان برابری میان زن و مرد است، تمام ایران را درنوردید. این شعار بە عنوان شعار کانونی توانستە است تمام نیروها و تواناییهای افراد مخالف رژیم ایران را حول خود جمع کردە و در تمام ایران طنین انداز شود، سرچشمە آن روژهلات کوردستان است و این هم بە این معناست کە کوردستان توانستە است بە مرکز و پیشاهنگ یک انقلاب دمکراتیک و آزادیخواهانە برای تمام ایران تبدیل شود.

روژ نیوز: خلقهای کوردستان و ایران چە مطالباتی دارند؟ بویژە کە زنان چە مطالباتی دارند و خواهان تغییر چە چیزی هستند؟

سیامند معینی: مطالبات سویەهای مختلفی دارند و هر بخش و هر ملتی مطالبات خاص بە خود را دارد. اگر با نگاە جامعەشناسی و سیاسی این پرسش را ارزیابی کنیم مشاهدە میشود کە تمام عناصر و ملتهای ایران از نقاط مشترک بسیاری برخوردارند. یکی از این موارد مشترک، نابودی سیستم توتالیتر و فاشیم مذهبی حاکم بر ایران است؛ کە هم برای عناصر تشکیل دهندە داخل جغرافیای ایران قابل تحمل نیست و هم برای زنان کە نیمی از جامعە را شکل میدهند. دیکتاتوری و حاکمیت ایرانی بر حیات روزمرە انسانها بە چنان سطحی از کنترل و تسلط دست یافتە است کە تمام حیات مردم را بە کنترل درآوردە و حتی نحوە پوشش زنان را کنترل و در آن دخالت میکند. مسئلە دمکراسی و آزادی را بە عنوان مسئلەای امنیتی برای حاکمیت قلمداد کردە و بە بهانە تجزیە اجازە هیچگونە آزادیی را ندادە و همزمان هر سازمانی را کە علیە این رژیم باشد، با چنین عنوانی سرکوب میکند.  ما با عنوان پژاک طی سالهای اخیر چند پروژە را ارائە کردەایم، اما بە هیچ نحوی از انحا درخواستهای خلق ما در روژهلات از سوی حاکمیت مد نظر قرار نگرفتەاند، بە همین دلیل است کە خلقهای ایران و بە ویژە خلق کورد در روژهلات کوردستان، جهت یافتن امکان و فرصتی برای دستیابی بە آزادی درصدد یافتن راە برآمدە است.

ڕوژنیوز: ایران بە طور مداوم بر دست داشتن خارجیان در رویدادهای ایران اشارە میکند و نیروهای روژهلات کوردستان را مسئول میداند، در این بارە ارزیابی شما چیست؟

سیامند معینی: این سخنان جدید نیستند و بیشتر دیکتاتورها هر زمان کە دچار تنگنا میشوند، قادر بە حل مسائل و مشکلات نیستند، بە توجیە امور پرداختە و از وجود دستهای خارجی در این رویدادها سخن میگویند، چنین سخنانی کاملا غلط بودە و توجیهی نادرست است کە دیکتاتورها در رابطە با مسئلە آزادی و حق طلبی مطرح میکنند. اگر در جامعەای آزادی وجود نداشتە باشد و سیستم بە نحوی دیکتاتوری و توتالیتر ادارە شود، خلق هم در مقابل ناگزیر است کە اعتراض خود را نشان دادە و خواست و ارادە خود را از طریق این مکانیزم تحقق ببخشد، اما در طول تاریخ این حاکمان هموارە شکست خوردەاند.

روژنیوز: برخی از نیروها تلاش میکنند امیدهای خلق را بە آیندە موکول کنند و از طرف دیگر میخواهند حاکمیت شاهنشاهی را بە عنوان راە حل نشان دهند. چە مسئلەای در پشت این تلاشها نهان شدە است؟

سیامند معینی: درست است؛ گروهی از احزاب و اشخاص هستند کە بە دور از ارادەی خلق، تمام امیدهای خود را بە دخالت دولتهای خارجی گرە زدەاند، از این طریق میخواهند خود بە قدرتی تبدیل شوند و در واقع این بە معناست کە این احزاب و اشخاص از قدرت سازماندهی تاثیرگذاری چندانی بر خلق برخوردار نیستند و تلاش میکنند از طریق نیروی بیگانە دیکتاتوری را سرنگون کنند و خود بە عنوان دیکتاتور دیگر بر مسند قدرت قرار بگیرند. ما میدانیم کە سیستم جهانی برای منطقە برنامەهایی در دست دارد و بر اساس منافع سیاستهای نئو لیبرالی تلاش میکند پروژە خود را مستقر کند. قدرت خلق در جبهەای مجزا، با پروژە خود درصدد زمینەسازی برای دمکراتیزەکردن آیندە خلق برآمدە ودر کنار این قدرت و پارادایم، طیف دیگری مشهود است کە از آن سخن گفتیم. پسر شاە قبلی ایران با شعارهای پوپولیستی تلاش میکند خلق را فریب دهد، اما خلقهای ایران و بە ویژە خلق کورد از تجربە زیستە سیاست پادشاهی و این خانوادە برخوردارند و این تفکر شونیستی هیچ جایگاهی در میان خلقهای ایران ندارد، در کل خلق خواهان دستیابی بەصلح و آزادی بودە و فرمهای دیگر دیکتاتوری، از نوع مذهبی و اتنیکی را رد کردە و هیچگونە جایگاهی را در آیندە ایران نخواهند داشت.

روژنیوز: گروههایی هم وجود دارند کە میخواهند زنان را از مسیر انقلاب بە دور کردە و مطالبات مشروع آنها را تحریف کنند، در این بارە شما چە پیامی برای تظاهرکنندگان دارید؟

سیامند معینی: همە بە خوبی میدانند کە جامعە ایران با نوع آموزش و سیستم جمهوری اسلامی ایران، جامعەای کاملا مبتنی بر ذهنیت مردسالار را خلق کردە است و اساسا نوع تفکر سبکی مردسالارانە بە خود گرفتە است. همزمان بر اساس  این مبنا، حاکمیت و بخشی از اپوزیسیون ایرانی نسبت بە مبنای جامعەشناسی این شعار و نگاە تردید داشتە و از منظر حاکمیتی مردسالارانە بە رویدادهای سیاسی و مسائل جامعە می نگرند. بە همین دلیل است کە در جامعەای کە از نگاە مردسالارانە برخوردار است، آزادی زن و مطالبات طبیعی برای برابری زنان را تحمل نمیکنند و تلاش میشود این مطالبات را بر اساس درک خود، یا بە معنای دیگری، بر مبنای نگاە مردسالارانە لیبرالیزە کنند. اما این تحول در درک مطالبات مسئلە طبیعی زن، کە اساسا مطالبەای دمکراتیک است و همانگونە کە ذکر شد آن را بە عنوان رنسانس ذهنیتی تعریف کردە بودم بە مانعی در مقابل این ذهنیت ارتجاعی مردسالار تبدیل می شود. بە همین دلیل میتوانم بگویم کە طیبعی است کە در جامعە مردسالار، مرد مرتجع هم با نقاب انقلابی میخواهد ذهنیت عقب ماندە خود را زیر آن پنهان کند.

روژنیوز: در مقابل وضعیت جدید، روژهلات کوردستان تا چە اندازە از انسجام و همبستگی برخوردار است؟

سیامند معینی: بدون در نظرداشتن احزاب سیاسی، کورد منسجم بودە و حامی یکدیگر است، سرهلدان مردم سنندج علیە قتل ژینا امینی، سریعا حمایت شهرهای دیگر کوردستان را بە دنبال داشت، نە فقط شهرهای کوردستان، بلکە شهرهای دیگر مانند تهران، تبریز، شیراز، اهواز  را هم بە دنبال داشت. حتی این راهپیماییها در تمام شهرهای ایران و حتی کوردهای خارج از میهن هم بە سرهلدان تبدیل شد و همە فعالانە علیە رژیم و در مقابل سرکوب در میادین بودند و همین مسئلە تمام نیروهای سرکوبگر ایران را دچار شوک کرد.

روژ نیوز: شما برای ایران دستیابی بە چگونە راەحلی را در نظر دارید؟ بە معنای دیگر در این موقعیت در ایران باید چە تغییراتی ایجاد شود و امکان تغییر در چە مواردی وجود دارد؟

سیامند معینی: جمهوری اسلامی ایران با نگاە فاشیسم مذهبی و با داشتن ولایت مطلقە فقیە هیچگونە امکانی برای برای تحقق و ایجاد دمکراسی ندارد؛ کە بتواند مسئلە دمکراسی در ایران را حل کند. هم اکنون بعد از چهل سال، حتی تحمل پذیرش همفکران و همکاران پیشین خود را ندارد و بیشتر همکاران پیشین خود را سر بە نیست کردە است یا آنها در زندانهای همین حاکمیت هستند. در رابطە با مسئلە کورد، این سیستم هم با نگاە امنیتی و هم با نگاە فاشیسم مذهبی، با هر دو نگاە بە مسئلە کورد نگاە میکند، بە همین دلیل انتظار از این سیستم برای دمکراسی بە فریبی تاریخ تبدیل میشود. نمیتوان از این سیستم هیچگونە انتظاری برای دستیابی بە دمکراسی در شکل و محتوا را داشت. پیشتر اشارە کردم کە این حاکمیت از توان دگرگونی و اصلاح خود برخوردار نیست. بە همین دلیل رفورم و تغییر در این دورە ممکن نیست و در صورت هر گونە تغییری، این بە این معنا خواهد بود کە این سیستم دیگر باقی نماندە و خود حاکمیت عوض شدە است، در آن صورت است کە پژاک پروژە خود را دارد.

روژ نیوز. در این مرحلە شما از مردم ایران و نیروهای ایرانی و نیروهای دمکراتیک و زنان چە خواستەای دارید؟

سیامند معینی: ما از سال ٢٠١٦ بر روی دو پروژە مهم کار میکنیم. یکی از آنها در چارچوب روژهلات کوردستان است و دیگری در چهارچوب تمام ایران است. ما میخواهیم نیروهای دمکراسیخواە در یک جبهە واحد علیە این رژیم توتالیتر بە طور منسجم کار بکنند، هم اکنون شعار ژن، ژیان، آزادی بە عنوان شعار اصلی و سرتاسری در ایران، تمام نیروهای مجزای ایرانی را بە دور خود جمع کردە است و جا دارد کە از این فرصت استفادە شود. همانگونە کە از ابتکار عمل کورد در مرحلە نخست سرهلدانها مشخص بود، بخش بزرگی از عناصر و مولفەهای ایرانی بە نحو مثبتی این پیشاهنگی کوردستانیان را پذیرفتند. بسیار مهم است کە این پیشاهنگی ادامە داشتە باشد و پاسخهای آیندە هم در همین راستا مسیر خود را ادامە دهد. کوردستان در این مرحلە میتواند پیشاهنگی ابتکارعمل خلقها را داشتە باشد و در فرایند و مرحلە بعدی هم این پیشاهنگی ادامە داشتە باشد. اما لازم است کە روژهلات کوردستان انسجام و اتحاد خود را هر چە بیشتر تحکیم کردە و بتواند تا پیروزی سرهلدان، موقعیت خود را حفظ کند. لازم است کە این سرهلدان ادامە داشتە باشد و  بە سوی مرحلە جدید،  یعنی پیروزی دست پیدا کند. ما بە عنوان پژاک از روز نخست همراە و همگام با خلقمان مبارزە کردەایم، تا پیروزی در سنگر خلقمان و خلقهای آزادیخواە ایران، با تمام نیرو این همراهی و همگامی را حفظ خواهیم کرد.