رئيس‌ جمهور روسیه برای نخستین بار اذعان کرد که جنگ علیه اوکراین ممکن است طولانی شود.

ولادیمیر پوتین در یک سخنرانی همچنین به صراحت گفت الحاق مناطق بیشتر به خاک روسیه مهم‌ترین دستاورد جنگ علیه اوکراین بوده است.

او با یادآوری آرزوی پتر کبیر برای تسلط بر دریای آزوف، در حالی که لبخند می‌زد، خود را به طور تلویحی با این تزار روس تشبیه کرد و گفت امروز آزوف، دریای داخلی روسیه شده است.

با این حال، سخنگوی کرملین در توضیحی درباره این اظهارات روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر گفت روسیه به دنبال تصرف مناطق بیشتر از اوکراین نیست و تنها از مناطقی که ضمیمهٔ روسیه شده دفاع می‌کند.

اما به برآورد انستیتوی مطالعات جنگ، پژوهشگاه مستقر در واشینگتن که روزانه از تحولات اوکراین گزارش می‌دهد، اشاره‌های ولادیمیر پوتین به تاریخ امپراطوری روسیه به وضوح نشان می‌دهد مهم‌ترین هدف وی کشورگشایی‌ است و این خواسته مذاکرات صلح را غیرممکن می‌کند.

همزمان بر اساس این گزارش، استعداد ارتش روسیه با اهداف کرملین مطابقت ندارد به همین دلیل روسیه تلاش می‌کند فرصت تجدید نفس به دست آورد و برای جبران کمبود تسلیحاتی خود، هم بودجهٔ صنایع نظامی را افزایش داده و هم خواستار دریافت سلاح و تجهیزات از متحدان معدود خود است.

روز چهارشنبه، ۱۶ آذر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت اطلاع داریم روسیه کوشیده از کرهٔ شمالی توپخانه و از ایران موشک‌های بالیستیک دریافت کند اما به گفتهٔ وی، تاکنون شواهدی دال بر تحویل این تسلیحات در دست نیست.

همزمان به گفتهٔ جان کربی، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه ادامه دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجهٔ آمریکا نیز طی نشست مطبوعاتی گفت همکاری‌های نظامی روسیه و ایران باعث نگرانی ا‌ست و آمریکا به کمک متحدانش در تلاش است شبکه‌های انتقال سلاح و فن‌آوری به‌ویژه برای استفاده در جنگ اوکراین را مختل کنند.

روسیه در حملات گسترده با موشک و پهپادهای انتحاری، زیرساخت کلیدی غیرنظامی در اوکراین را ویران می‌کند؛ به طوری که به گفتهٔ رئيس‌جمهور اوکراین بازسازی آن در شرایط موجود امکان‌پذیر نیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین که به عنوان «شخصیت سال ۲۰۲۲ مجلهٔ تایم» برگزیده شد در آخرین پیام ویدئویی خود گفت در اکثر مناطق این کشور از جمله کی‌یف میلیون‌ها اوکراینی با شرایط طاقت‌فرسا مواجه شده‌اند، اما همچنان مصمم‌ هستند در این جنگ پیروز شوند.

روسیه پس از وقفهٔ سه‌ هفته‌ای طی دو شب گذشته انبوهی از پهپادهای انتحاری به مقاصد غیرنظامی در اوکراین پرتاب کرد و مقامات اوکراینی احتمال می‌دهند ایران محمولهٔ جدید شاهد ۱۳۶ به روسیه تحویل داده است؛ مسکو و تهران منکر این گزارش‌ها هستند.

سازمان ملل متحد اطلاعات دربارهٔ استفادهٔ روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین را بررسی می‌کند.

در حالی‌که کی‌یف و متحدان غربی‌اش تقاضا کرده‌اند کارشناسان بین‌المللی برای بررسی شواهد موجود به اوکراین اعزام شوند، روسیه مخالفت کرده و مدعی‌ است این ماموریت فراتر از اختیارات دبیرخانهٔ سازمان ملل است.