بر اساس اطلاعات اداره ملی آمار چین که روز سه‌شنبه، ۲۷ دی‌ماه، منتشر شد، جمعیت این کشور پس از شش دهه برای اولین بار روند کاهشی پیدا کرده است.

این اداره ملی اعلام کرد که در پایان سال ۲۰۲۲ جمعیت چین با کاهشی معادل ۸۵۰ هزار نفر به اندکی بیش از ۱.۴ میلیارد نفر رسیده است.

این نخستین بار از سال ۱۹۶۱ یعنی آخرین سال دوره معروف به «قحطی بزرگ» در چین است که جمعیت این کشور به جای افزایش، کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان این رخداد را «چرخشی تاریخی» خوانده که «انتظار می‌رود آغازگر دوره‌ای طولانی از افت جمعیت» در چین باشد.

بر اساس تخمین کارشناسان سازمان ملل، جمعیت چین در درازمدت یعنی تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۱۱۰ میلیون کمتر خواهد شد؛ این سه برابر پیش‌بینی همین سازمان در سال ۲۰۱۹ است.

آن طور که کارشناسان و تحلیل‌گران داخل چین پیش‌بینی می‌کنند، کاهش جمعیت باعث می‌شود که با پیرتر شدن مردم، هزینه‌های درمانی و رفاهی دولت برای مردم افزایش یافته و این اتفاق در نهایت به کندتر شدن اقتصاد این کشور بینجامد.

انتشار این آمار جدید همچنین ثابت می‌کند که جمعیت هند به‌زودی از چین پیشی خواهد گرفت، پیش‌بینی‌ای که سازمان ملل در آبان‌ماه گذشته اعلام کرد.

بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل، جمعیت جهان در سال ۲۰۳۰ به حدود ۸.۵ میلیارد، در سال ۲۰۵۰ به حدود ۹.۷ و در سال ۲۱۰۰ به ۱۰.۴ میلیارد نفر خواهد رسید.

کشورهایی که جمعیت آن‌ها با شتاب در حال افزایش است مصر، پاکستان، فیلیپین و هند هستند، و جمعیت هند در سال آینده از چین بیشتر خواهد شد.