برنامه دیدار و مذاکره وزیران خارجه جمهوری اسلامی و روسیه که قرار بود روز سه‌شنبه ۲۷ دی در مسکو انجام شود، به تعویق افتاد و حسین امیرعبداللهیان عازم ترکیه شد. هم‌زمان دستیار رئیس جمهور روسیه با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری تاس اعلام کرد مذاکرات سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان، وزیران خارجه روسیه و ایران که قرار بود ۲۷ دی ماه در مسکو برگزار شود، «با توافق طرفین» به تعویق افتاده است.

درباره دلیل این تعویق توضیحی ارائه نشده، اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیشتر گفته بود که لاوروف و عبداللهیان قرار است در مورد وضعیت برجام، همکاری در سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای، اوضاع سوریه، افغانستان و موضوعات دیگر گفت‌وگو کنند.

هم‌زمان وب‌سایت نورنیوز از دیدار و گفت‌وگوی دستیار رئیس‌جمهور روسیه با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در صبح روز سه‌شنبه ۲۷ دی خبر داد.

بر اساس این گزارش، ایگور لویتین در این ملاقات با ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌های مشترک با اشاره به ظرفیت‌ها و مزیت‌های ایران در حوزه انرژی و ترانزیت، از «علاقه‌مندی شرکت‌های روسی برای حضور گسترده و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی در ایران» خبر داد.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه همچنین با اشاره کلی به «تدابیر مسئولین اقتصادی و بانکی دو کشور برای عبور از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها» ادعا کرد روابط تجاری میان ایران و روسیه «به‌زودی شاهد جهش جدی» خواهد شد.

از مذاکرات احتمالی محرمانه میان دو مقام ارشد جمهوری اسلامی و روسیه خبری در دست نیست، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود که ایران مهم‌ترین منبع کمک‌های امنیتی به روسیه است و روابط نظامی تهران و مسکو در چند ماه اخیر عمیق‌تر شده است.