سخنگوی صنعت برق ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ دی‌ماه، خبر داد که در پی کمبود چشمگیر گاز، مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

مصطفی رجبی‌ مشهدی، سخنگوی صنعت برق، به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر میزان واردات نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود ۲۰ درصد بیشتر است و همچنین صادرات کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «با توجه به مصرف بالا در بخش خانگی و تجاری گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نسبت به دو هفته قبل کاهش داشته است. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از سوخت نیروگاه‌ها از طریق سوخت مایع نفت‌گاز و نفت‌کوره تامین و مابقی توسط سوخت گاز تامین می‌شود.»

به دلیل کمبود گاز در ایران، نیروگاه‌‌های بخار تولید برق تا ۸۰ درصد به مازوت‌سوزی مشغول هستند، عاملی که سبب شده آلودگی هوا در ایران نیز شدت پیدا کند.

سخنگوی صنعت برق توضیح داد: «از ۱۲۰ نیروگاهی که در اختیار داریم ۱۴ تا ۱۵ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند و مابقی نفت‌گاز و گاز مصرف می‌کنند، در هر حال میزان مصرف روزانه نفت‌گاز دو برابر نفت‌کوره است.»

به گفته این مقام، گرچه نیروگاه‌های ایران «عمدتا بر پایه گاز طراحی شده‌اند»، در شرایط فعلی به دلیل افزایش «قابل ملاحظه» مصرف سوخت گاز در بخش خانگی و تجاری، «ناگزیر باید از سوخت دوم استفاده کنیم».

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی، موارد مشابه آن استفاده می‌شود و پالایشگاه‌ها این فرآورده را با قیمت بسیار پایین به صنایع می‌فروشند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته، گفت: «در حال حاضر در مناطقی که گاز قطع شده استفاده از هیترهای برقی و یا اسپیلت‌ها رواج بیشتری داشته است، تحلیل مربوط به روز شنبه نشان داد که مناطق شمالی کشور ۹۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق ناشی از استفاده از هیترهای برقی را داشتیم.»

به نظر می‌رسد که به همین دلیل است که کارشناسان هشدار می‌دهند پس از بحران گاز در زمستان، بحران برق در تابستان گریبان مردم را خواهد گرفت.

در همین زمینه یدالله سبوحی، کارشناس انرژی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، به خبرآنلاین گفت: «ما در تابستان با مشکل کمبود گاز مواجه خواهیم شد و با افزایش مصرف برق بخش زیادی از گاز برای تامین نیاز نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی اضافه کرد: «اوج مصرف برق در مردادماه است که امکان ناتوانی کشور در تامین سوخت را بالا می‌برد و کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان ادامه‌دار خواهد بود و با حکمرانی فعلی که در کشور حاکم است بعید به نظر می‌رسد راه حل جدی برای این مسئله پیدا شود.»