فرماندار ویژه دهلران در استان ایلام روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، خبر داد که در پی تیراندازی و درگیری در میدان مرکزی این شهر یک نفر از نیروی انتظامی روانه بیمارستان شده است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از این مقام افراد درگیر در این رخداد را «عوامل اقدام ضد امنیتی» معرفی کرد و نوشت که این افراد شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، «به سمت مردم و ماموران» در دهلران تیراندازی کرده‌اند.

با این حال آن طور که در گزارش‌های غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی از شب گذشته منتشر شده، گروهی از جوانان معترض شهر دهلران «اقدام بە تجمع در میدان کبوتران (بسیج سابق) کردە و قصد تخریب مجسمە بسیج را داشتەاند کە با نیروهای امنیتی درگیر شدند».

در خبر رسانه‌های رسمی داخل کشور آمده است: «این افراد علاوه بر تیراندازی و تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم چند حلقه لاستیک فرسوده را آتش و اقدام به پرتاب مواد آتش‌زا به سمت میدان مرکز شهر کردند.»

چند حساب توییتری که ویدئویی هم از میدان بسیج شهر دهلران در شامگاه سه‌شنبه منتشر کرده‌اند عامل تیراندازی را ماموران حکومتی معرفی می‌کنند.

در اخبار غیررسمی همچنین اشاره شده است که دو تن از معترضان و دو تن از نیروهای حکومتی زخمی و مجروح شده‌اند. رادیوفردا قادر به تأیید مستقل این اخبار نیست.

ساعتی پس از انتشار خبر رسمی درگیری در این شهر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه از «دستگیری همه عوامل» تیراندازیِ شب گذشته خبر داد. بازداشت‌شدگان، «بومی دهلران و تعدادی هم از شهرستان‌های همجوار» معرفی شده‌اند، اما به تعداد آنها اشاره نشده است.

ایرنا به نقل از لطیف صادقی، معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران، نوشت که این افراد «ناشناس» در پی «شکست اغتشاشگران برای ناامن جلوه دادن شهرها» شب گذشته به خیابان آمده‌اند.

اغتشاشگر نامی است که مقامات رسمی جمهوری اسلامی همواره برای اشاره به معترضان به حکومت در ایران به کار می‌برند و از کاربرد واژه معترض پرهیز می‌کنند.

اعتراضات گسترده‌ای که در ایران در پی مرگ مهسا امینی در اواخر شهریورماه سال جاری آغاز شد پس از پنج ماه هم‌چنان ادامه دارد و هر روز و هر شب خود را به شکلی به رخ می‌کشد؛ از شعارنویسی و شعار دادن شبانه تا حاضر شدن بر مزار قربانیان سرکوب و تجمع‌های گاه و بیگاه مردم معترض.

درگیری در شهر دهلران دو روز پیش از ۲۷ بهمن‌ماه رخ داده است که مصادف است با چهلم محمد حسینی و محمدمهدی کرمی و برای آن فراخوانی سراسری در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع دوباره مردم منتشر شده است.

محمد حسینی و محمدمهدی کرمی دو تن از چهار نفری هستند که در پی اعتراضات سراسری در ایران اعدام شدند. علاوه بر آنها، سرکوب اعتراض مردم در کشور طبق آمار غیررسمی بیش از ۵۰۰ کشته بر جای گذاشته است.