پلیس اسرائیل با حمله به مسجد الاقصی در شرق بیت المقدس که در اشغال اسرائیل است،با ده‌ها تن از نمازگزاران فلسطینی درگیر شد.

اسرائیل نمازگزاران و حاضران در مسجد را «اغتشاشگر» خواند و گفت آنها با بستن درها از داخل عملا درون مسجد مانده بودند و در نهایت نیروهای پلیس پیش از سحر با حاضران درگیر شده است.

در ویدیوها دیده می شود که نیروهای اسرائیلی مردم را با باتوم می زنند. پلیس اسرائیل گفته ۳۵۰ نفر را بازداشت کرده است.

فلسطینی ها می گویند پلیس اسرائیل از نارنجک نوری و گلوله های پلاستیکی برای بیرون کردن مردم استفاده کرده و ۸ نفر در این جریان زخمی شده اند.

پلیس اسرائیل گفته افراد حاضر در مسجد به چوب و سنگ متوسل شدند و در بخش‌هایی از داخل مسجد آتش افروختند.

هلال احمر فلسطین با تایید شمار زیاد مجروحان اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی از رسیدن پزشکان به مسجد جلوگیری می‌کنند.

یورش پلیس اسرائیل در میانه رمضان رخ می‌دهد. تنش‌ها در اطراف اماکن مذهبی با مصادف شدن ماه رمضان با عید پسح یهودیان و عید پاک مسیحیان افزایش یافته است.

مسجد الاقصی یکی از مکان‌ها مقدس در اسلام و اولین قبله مسلمانان است. در این محوطه، کوه معبد قرار دارد که مقدس‌ترین مکان یهودیان است. به همین خاطر این منطقه از حساسیت بالایی برخوردار است. مسلمانان کل محوطه را مسجد الاقصی می‌دانند، اما درگیری‌ تازه در داخل خود مسجد رخ داده است.

ارتش اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرد با این حال تامین مالی و مدیریت مسجدالاقصی به یک نهاد اسلامی وابسته به اردن سپرده شده است.

شامگاه سه‌شنبه، در پی گزارش‌هایی درباره اینکه افراط‌گرایان یهودی می‌خواستند به شیوه ذکرشده در کتاب مقدس یهودیان یک بز را برای عید فصح در محل این مسجد قربانی کنند، فلسطینی‌ها پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد ماندند. پلیس و مقامات مذهبی اسرائیل گفته بودند که اجازه نمی دهند مراسم قربانی کردن بز صورت بگیرد.

دیوار ندبه

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که از جناح راست افراطی است، اقدامات پلیس اسرائیل را “سریع و قاطع” خواند و آن را ستایش کرد.

اما نبیل ابورودینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حمله اسرائیل را محکوم کرد و گفت: «ما به اشغالگران [اسرائیل] هشدار می دهیم که از خطوط قرمز در اماکن مقدس عبور نکند وگرنه منجر به انفجاری بزرگ می شود.»

رهبر گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای فلسطینی حماس هم که کنترل نوار غزه را در دست دارد، این واقعه را “جنایتی بی‌سابقه” خواند و به اسرائیل هشدار داد که “عواقبی” در پی خواهد داشت.

حمله هوایی به غزه، شلیک راکت به جنوب اسرائیل

همزمان ارتش اسرائیل در حملاتی هوایی، مناطقی در غزه را هدف قرار داد و گفت که این حملات در پاسخ به شلیک راکت از سوی فلسطینی‌ها بوده است.

گفته‌ می‌شود مجموعا ۹ راکت به سمت شهرهای جنوبی اسرائیل شلیک شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که پنج راکت را منهدم کرده و چهار موشک دیگر در مناطق غیرمسکونی فرود آمدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

صالح عاروری، معاون رئیس حماس، درباره یورش به «مقدسات اسلامی» هشدار داده است.

اندکی بعد از شلیک راکت‌ها، ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده‌ اهداف متعلق به شبه نظامیان را هدف قرار داده است.