در ادامه سخت‌گیری‌های حاکمیت برای اِعمال حجاب اجباری، اداره کل حراست دانشگاه آزاد اسلامی در ابلاغیه‌ای، از استادان خواست پدیده «کشف حجاب» در کلاس درس‌های خود را به‌طور «جدی»، مدیریت کنند.

در این ابلاغیه به استادان هشدار داده شده که مسئولیت حضور بدون حجاب دانشجویان در کلاس‌ها، با آنها است.

در تصویر این ابلاغیه که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، آمده «با توجه به اینکه استادان مسئولیت کلاس درس را بر عهده دارند، در صورت مشاهده دانشجوی بی‌حجاب، استاد مورد سوال قرار می‌گیرد.»

این ابلاغیه، این دستور را بر اساس دستورالعمل وزارت علوم مبنی بر محرومیت دانشجویان بدون حجاب از دریافت خدمات دانشجویی، دستور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز سازمان مرکزی این دانشگاه در این زمینه، صادر کرده است.


در واکنش به این ابلاغیه، محسن برهانی، حقوقدان، از اینکه «دانشگاه آزاد با زبان تهدید، اساتید را ملزم به تذکر دادن در خصوص حجاب دانشجویان کرده»، انتقاد کرد.

او در توئیتی نوشته: «جنگ استاد و دانشجو؟! ما استادیم نه آجان و گزمه و داروغه. با تخریب رابطه معلّمی، در نهایت علم است که به فنا می‌رود».

آقای برهانی در عین حال، این دستور دانشگاه آزاد را «تکلیف‌سازی» توصیف کرد که «نه قانونی است، نه شرعی و نه عاقلانه».

در بیانیه وزارتخانه‌ علوم که ۱۳ فروردین و همزمان با نخستین روز بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ منتشر شد، اعلام شده که دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند از خدمات در کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی محروم خواهند شد.

همزمان، عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، نیز در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جدید، گفت که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از ارائه هرگونه خدمات به «دانشجویان فاقد حجاب اسلامی» منع شده‌اند.

پیش از این وزارت آموزش و پرورش هم روز دوشنبه ۱۴ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت ننمایند، معذور خواهد بود.

در حالی که این اقدام، محدودکننده‌ و سلبی است، وزارت آموزش و پرورش، مدعی شده که در راستای «ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش‌آموزان در موضوع عفاف و حجاب» است.

اقدامات سلبی، قضایی و انتظامی مقام‌های جمهوری اسلامی در زمینه حجاب، در فروردین‌ماه تشدید شده و بسیاری از ائمه جمعه، مقام‌های ارشد و حتی رهبر جمهوری اسلامی، بر برخورد با افرادی که از رعایت حجاب اجباری خودداری می‌کنند، تأکید کرده‌اند.

این سخت‌گیری‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که از شهریورماه سال ۱۴۰۱ که مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، جرقه اعتراضات ماه‌های اخیر را زد، زنان زیادی برای برخورداری از حق آزادی انتخاب پوشش، مورد خشونت قرار گرفته و بازداشت و حبس شده‌اند.

با این حال، انتشار تصاویر و ویدئوهای زنان بدون حجاب در اماکن عمومی و گردشگری، در شبکه‌های اجتماعی، در نوروز ۱۴۰۲ بی‌سابقه بوده است.