الماسی رهبر اتحادیه انقلابیون کردستان: همه احزاب، سازمانها و شخصیت های سیاسی و فرهنگی و … که در طول این چهل و چهار سال مبارزه کرده اند. اشتباهات بزرگ و کوچک داشته اند. آنکه اشتباه نکرده است در گوشه خانه بوده. پس به جای انگشت گذاشتن بر روی اشتباهات همدیگر، روی نقاط قوت همدیگر کار کنیم. تا چون پتک آهنی بر سر این دیکتاتورمذهبی فرو آییم.

کوردانه: چند ماه است که آکام نیوز سایت اطلاعات سپاه کوردستان مشغول لجن پراکنی و مخدوش کردن چهره احزاب کوردی است. این سایت گزارشهای مختلفی علیه رستم الماسی رهبر اتحادیه انقلابیون کردستان  در ارتباط با حرکات و ملاقات های این سازمان و شخص ایشان با احزاب اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی پخش می کند و در تلاش است با ترکیب اطلاعاتی  صحیح و دور از واقعیت اذهان عمومی را نسبت به آقای الماسی بدبین کند .  در این رابطه مصاحبه کوتاهی با کاکی رستم الماسی  انجام داده ام که توجه شما را به آن جلب می کنم. برای بیشتر آشنا شدن با  آقای کاکی رستم الماسی، بصورت خلاصه اطلاعاتی در رابطه با وی که در سوشیال میدیا و یا از طریق افرادی که با ایشان ارتباط دارند در خدمت شما خوانندگان کوردانه  قرار می دهیم.

“کاکی رستم الماسی” یکی از رهبران آیینی “یارسان” در منطقەی گوران در استان کرمانشاە است. وی در سنین نوجوانی بە صفوف مبارزەی حق طلبانە ملت کورد پیوست. کاکی رستم یکی از خوشنام ترین جنگجویان و فرماندهان زمان خود بودە کە جای دست ایشان در کوههای کوردستان رۆژهەلات و کوردستان باشور هنوز بە یادگار باقی ماندە است. کاکی رستم یکی از فرماندهانی بود کە در زمان انقلاب کوردستان باشور همراە با چندین سرباز گمنان کوردستان مثل علی تاتورا و سعید دەرەتفی و دەها پیشمرگ گمنام دیگر برای شکست ارتش بعث عراقی همراه با نیروهای مبارز باشوری وارد میدان شدند و کنار احزاب باشور جانانە جنگیدن و تا سرنگونی رژیم صدام همگام و همراه آنها سنگر به سنگر تا بیرون کردن حزب بعث از باشور کوردستان تمام عیار جنگیدند. کاکی رستم الماسی برای آزادی کوردستان رۆژهەلات بە فکر جریانی تازە و نو پا افتاد کە بتواند با تفکری ناسیونالیستی بسوی کوردستانی آباد، آزاد و دمکراتیک پیش برود، و در این راه مبارزات را وارد فازی تازە بکند . سر انجام وی توانست با همکاری چندین چهره شناخته شده کورد و مبارز، اتحادیە انقلابیون کوردستان را در سال 20/05/1991 تاسیس نمودند. در آن زمان با شرایطی کە در کوردستان رۆژهەلات و باشور حاکم بود کاکی رستم معرف بە رستم قلخانی توانست صدای اتحادیە انقلابیون و پیام کوردستان آزاد، و دمکراتیک  رۆژهەلات را در حد توان خود منتقل کند.

کوردانه: آقای الماسی،چرا رژیم و سایت آکام نیوز علیه شما و اتحادیه انقلابیون کردستان دست به پروپاگاندا و حملات رسانه ای شده اند؟

سپاس از اینکه شما این وقت در اختیار ما قرار دادی  که در این رابطه صحبت کنم. اولا  آکام نیوز را مردم کوردستان خوب می شناسند. این سایت توسط چهره های منفور امنیتی و نفوذی رژیم که قبلا در احزاب کوردی نفوذ کرده بودند اداره می شود . هدف این سایت خراب کردن چهره اتحادیه انقلابیون کردستان و همه احزاب و شخصیت ها خوش نام کورد بوده و هست. آنها خوب می دانند که اتحادیه انقلابیون کردستان در جریان انقلاب زن زندگی آزادی در کوردستان بخصوص در قسمت های که خط قرمز رژیم بوده و هست، یعنی کرماشان، ایلام و لرستان و لکستان فعال بوده و نیروهای ما همیشه در بین مردم حضور دارند. این برای رژیم بصوص سپاه و نیروهای امنیتی سخت است که شاهد این حرکت ها از طرف یک حزب جوان و کمتر شناخته شده باشند.  به همین خاطر  این مزدوان اطلاعاتی رژیم تلاش می کنند با پخش اطلاعات واقعی و قاطی کردن دروغ به آن به  مردم کوردستان بگویند  که رژیم و نیروهای سرکوبگر آن  از کارهای تشکیلاتی داخل و خارج ما خبر دارند.

 من اینجا اعلام میکنم با توجه به تجربه چهل ساله احزاب کوردستانی در رابطه با نفوذ رژیم در تشکیلاتها ما تا این لحظه توانسته ایم جلو نفوذ نیروهای رژیم را بگیرم.

کوردانه: در چند گزارش نیروهای امنیتی رژیم علیه ملاقات های شما با حزب دمکرات و سایر احزاب بخصوص در ارتباط  با مجاهدین  مطلبی نوشته اند نظر شما در این رابطه چیست؟

هر پدیده اجتماعی معلول سلسله عوامل پیدا و پنهان است که در ایجاد آن تاثیر مستقیم دارند. آرایش سیاسی احزاب و گروه ها و نیروهای فعال سیاسی داخل و خارج کشور از مقوله هایی است که براساس عوامل متفاوت در جامعه متغیر است. هیچ گاه نمی توان انتظار داشت که نوع آرایش سیاسی که در قرن بیست حاکم بوده است  که همه ائتلافات به صورت دائمی و ثابت بودند ادامه داشته باشد. در سیستم و نظام های استبدادی آرایش سیاسی شکلی ثابت دارد. اما در جنبش و حرکت های سیاسی و دولت های دمکراتیک قرن بیست همه چیز، حتی ائتلافات سیاسی حزبی و دولتی و منطقه ای و جهانی متغیراست و بر اساس منافع دو طرف تعیین می شود.

حزبی که تا دیروز در مقابل شما جنگیده است و هیچ کار مشترکی با آنها انجام نداده اید در این زمان می تواند به خاطر منافع مشترک هم پیمان شما باشد. دوران عقد دائم سیاسی در جهان به پایان رسیده است.

برای ما به عنوان اتحادیه انقلابیون کردستان،پس از انقلاب “ژینا” ، یک اصل اساسی وجود دارد و بر اساس منافع زمانی مردم کوردستان روژهلات، بخصوص کوردستان روژهلات جنوبی (کرماشان و ایلام و لرستان و مناطق کوردی و لری استان خوزستان) در درجه اول قرار دارد.

در این رابطه ما با همه احزاب چپ راست و میانه در تماس هستیم و تلاش ما این است که در یک جبهه بزرگ ضد دیکتاتوری علیه جمهوری اسلامی شرکت فعال داشته باشیم.

چه خوب است ما  در کوردستان روژهلات هم  یک جبهه روژهلاتی  با شرکت همه احزاب و سازمانها و سایر فعالان مدنی و اجتماعی هم داشته باشیم. ما با دمکرات و با  مجاهدین چند بار ارتباط و گفتگو داشته ایم و دوست داریم این ارتباط بیشتر و بهتر شود.

کوردانه: شما و اتحادیه انقلابیون کردستان از طرح 10 ماده ای خانم مریم رجوی حمایت کردی، می توانید در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟

همانطور که در بالا گفتم،در احزابی که به شیوه  دموکراتیک اداره می شوند/ ارتباطات و جبهه ها بصورت دائمی و ثابت نیستند و بر طبق شرایط زمانی و مکانی این ائتلافات بوجود می آیند، آن هم برای یک دوره مشخص، ما فکر می کنیم  در شرایط کنونی می توانیم با سازمان مجاهدین خلق ایران که در حال حاضر بیشترین نیرو و بزرگترین تشکیلات سیاسی در داخل و خارج دارد.  بر اساس طرح 10 ماده ای خانم رجوی با انها نشست و برای یک اتحاد و جبهه مشترک صحبت نمود. ما امیدوار هستیم که همه جمهوری خواهان بتوانند با هم برای سرنگونی رژیم به توافق برسند و هر چه زودتر این رژیم به زباله دانی تاریخ  بسپارند.

 به نظر من ترس رژیم از این است که احزاب کوردی و مجاهدین در کنار هم قرار بگیرند چون تنها با این کار و تجربه تشکیلاتی و مبارزاتی که آنها دارند راه سرنگونی همواره خواهد شد.

کوردانه: سایت های امنیتی رژیم در رابطه با دستگیری تعدادی از نیروهای شما در منطقه کوهسالان خبر داده بودند ولی حزب شما آن را رد نمود،می توانید در این رابطه به ما بگوید، واقعیت این خبر چه بوده است؟

به نظر ما و با اطلاعاتی که از نیروهای داخل برای ما فرستاده شده بود، تعدادی از نیروهای ما در منطقه کوهسالان که به فعالیتهای فرهنگی مشغول بوده و هستند . رژیم با توجه به وجود مزدوران محلی(جاش) و جاسوس های که در منطقه دارد  به حضور نیروهای ما در منطقه پی برده بودند.

 زمانی که رژیم به مناطقی که یک واحد از نیروهای ما  در آنجا حضور داشتند حمله کردند.  نیروهای ما با شناختی که از منطقه داشتند، منطقه را ترک و سالم به پایگاهی امن رسیدند.

رژیم وقتی که نتوانست به نیروهای ما ضربه بزند با نیروهای پژاک درگیر شدند که چند روز درگیری ادامه داشت.

لازم است من اینجا توضیح بدهم،  نیروهای ما  در روژهلات مسلح هستند. اما آنها از سلاح برای دفاع از خود استفاده می کنند. ما به هیچ عنوان شروع کننده درگیری مسلحانه با نیروهای رژیم نبوده و نیستیم . ما تا زمانی که مردم خودشان به این امر واقف نشوند که بصورت توده ای به شیوه مسلحانه با رژیم مبارزه کنند سلاحهای ما حالت دفاعی دارد نه تهاجمی.

کوردانه:در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید؟

حرف خاصی ندارم فقط این را بگویم اتحادیه انقلابیون کردستان گوش به فرمان ملت کوردستان روژهلات و انقلاب ژینا است و هر زمان آنها فرمان آتش صادر کنند ما با تمام وجود در کنار آنها هستیم. در ضمن ما به این باور داریم،  اپوزیسیون ایران که متشکل از همه گروهها و سازمانها و احزاب با تفکرات مختلف است و اعتقاد به سرنگونی دارند، راهی غیر از یک ائتلاف برای سرنگونی ندارند، حتی اگر این ائتلاف فقط تا سرنگونی رژیم باشد.

همه احزاب، سازمانها و شخصیت های سیاسی و فرهنگی و … که در طول این چهل و چهار سال مبارزه کرده اند. اشتباهات بزرگ و کوچک داشته اند. آنکه اشتباه نکرده است در گوشه خانه بوده. پس به جای انگشت گذاشتن بر روی اشتباهات همدیگر، روی نقاط قوت همدیگر کار کنیم. تا چون پتک آهنی بر سر این دیکتاتورمذهبی فرو آییم.

رادیو وبسایت کوردانه

محمد رضا اسکندری