دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهور اکوادور، در پی حمله افزاد مسلح با مواد منفجره به یک شبکه تلویزیونی در این کشور، ۲۲ باند را به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی کرد.

به گفته شاهدان در شهر ساحلی گوایاکیل، پلیس اکوادور سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه کارکنان تلویزیون «تی‌سی» را نجات داد و ۱۳ مردی را که در جریان یک پخش زنده با اسلحه، نارنجک و دینامیت به استودیو یورش برده بودند، دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در دیگر نقاط اکوادور دست‌کم هفت پلیس ربوده شدند و چندین انفجار روی داده است.

در ناآرامی‌های داخلی در اکوادور که این هفته تشدید شده است، پلیس از کشته شدن ۱۰ تن در جریان حملات باندهای مسلح خبر داد.

پلیس مرگ هشت تن و جراحت سه تن دیگر در سلسله حملات در شهر گوایاکیل و همچنین کشته شدن دو افسر در نزدیکی شهر نوبول در طول روز سه‌شنبه را تأیید کرد.

پلیس اکوادور می‌گوید دو افسر «به طرز فجیعی توسط جنایتکاران مسلح به قتل رسیدند».

باندهای تبهکار در اقدامات تلافی‌جویانه خود چند عضو پلیس را به گروگان گرفته و اقدام به بمب‌گذاری کرده بودند.

به گزارش الجزیره، در هشت استان ۲۳ حادثه خشونت‌بار رخ داده و از جمله خودروهای بمب‌گذاری شده منفجر شده‌اند.

گوایاکیل که در یک منطقه ساحلی قرار دارد، بزرگترین و خطرناک‌ترین شهر اکوادور نیز محسوب می‌شود زیرا بندر آن محلی برای قاچاق مواد مخدر و فعالیت باندهای تبهکاران است.

خشونت‌ها پس از آن تشدید شد که خوزه آدولفو ماسیاس، ملقب به «فیتو» که رهبر باند بزرگ تبهکاری موسوم به «چونروس» است، دوشنبه این هفته از زندانی در گوایاکیل گریخت. او از ۱۳ سال قبل در حال گذراندن حبس ۳۴ ساله خود بود.

دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهور جدید اکوادور، برای مقابله با آن‌چه که«درگیری‌های مسلحانه داخلی» خوانده، برای دو ماه آینده وضعیت اضطراری برقرار کرده است.

جِیمی وِلا، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اکوادور، روز سه‌شنبه در پی یک نشست امنیتی با رئیس‌جمهور، با حمایت از تصمیم دانیل نوبوآ، برقراری وضعیت اضطراری را برای مقابله با باندهای تبهکار، «مهم» خواند.

دریاسالار ولا گفت خشونت باندهای تبهکار مردم کشورش را هراسان کرده بود.

تلفات ناشی از خشونت‌ها در اکوادور در سال ۲۰۲۳، به بیش از هشت هزار تن رسید که تقریباً دو برابر تلفات خشونت‌های سال ۲۰۲۲ است.

خشونت‌های مرتبط با مواد مخدر در اکوادور که یک منطقه کلیدی در تجارت کوکائین و انتقال آن به آمریکا واروپا است، در حالی تشدید شده که این کشور بیشتر در مظان تبدیل شدن به مکانی برای پولشویی آسان تبهکاران بین‌المللی مرتبط با مواد مخدر است.

نهادهای رسمی اکوادور در سال ۲۰۲۳ از کشف ۲۰۰ تُن مواد مخدر خبر داده بودند.

باندهای رقیب مرتبط با کارتل‌های مکزیکی و کلمبیایی که در تجارت مواد مخدر سهیم هستند، در بحران اکوادور نقش دارند زیرا سال‌هاست که از خاک این کشور برای تجارت خود استفاده می‌کنند.

در این میان، دولت‌های برزیل، کلمبیا و شیلی از تصمیمات دولت اکوادور حمایت کردند و دولت پرو، همسایه دیگر، در مرز مشترک با اکوادور وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

سفارت و کنسولگری‌های چین در اکوادور کار خود را از روز چهارشنبه تا اطلاع ثانوی تعلیق کردند.

برایان نیکولز، دیپلمات ارشد آمریکا در آمریکای لاتین، نیز اعلام کرد که واشینگتن از افزایش خشونت‌ها «بسیار نگران» است. او آمادگی آمریکا را برای کمک به دولت رئیس‌جمهور نوبوآ اعلام کرد.