جنبش تغییر اعلام کرد که دستگیری کاسب اربیلی نشانه زوال دمکراسی و آزادی بیان است و از دولت می‌خواهد که به جای واکنش علیه تظاهرکنندگان، به خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهد. شایان ذکر است، روز دوشنبه ۸/ ۱/ ۲۰۲۴ در اربیل تعدادی از نانوایان این شهر برعلیه تصمیمات دولت اقلیم کردستان در خصوص قیمت نان تجمع اعتراضی تشکیل دادند. طبق دستور دولت اقلیم کردستان باید ۱۰ نان را به ۱۰۰۰ دینار بفروشند یکی از مالکان این نانواییها به نام ادریس نانوا اعلام کرد اصلاح از راس دولت انجام می‌گیرد نه از نانواییها!

به گزارش خندان، شورای جنبش تغییر در اربیل در بیانیه ای اعلام کرد که دستگیری یک شهروند کاسب در شهر اربیل به نام (ادریس مسعود)، پس از شرکت در یک تجمع و انتقاد از یکی از تصمیمات دولت، مایه نگرانی و نشانه آشکاری از افول دمکراسی و آزادی بیان است.

همچنین اشاره شده است که جنبش تغییر در غم و رنج و مشکلات شاغلان و کاسبان شریک است، آنها به جای واکنش به تظاهرکنندگان و سلب حق صحبت و آزادی بیان، از دولت و دولت های محلی می خواهند که خواسته های آنها را دنبال کنند و بار سنگین زندگی مردم، کاسبان و حقوق بگیران را سبک کنند و به مطالبات آنها گوش فرا دهند.

ادریس مسعود یکی از کاسبان شهر اربیل است که اخیرا در تجمع کاسبان علیه تصمیم کاهش قیمت نان شرکت کرده و از دولت انتقاد کرده بود، وی پس از آن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

هنوز هیچ کدام از احزاب امنیتی اربیل در مورد این دستگیری بیانیه‌ای منتشر نکرده اند.

 در این رابطه رئیس کمیته حقوق بشر اقلیم کردستان اعلام کرد مدیرکل حقوقی و سازمان حقوق بشر را موظف کرده است که بە پلیس آسایش برود و از سرنوشت سرنوشت جوان دستگیر شده مطلع شوند.

به گزارش ویستگه نیوز دکتر مونا یاقو رئیس کمیته حقوق بشر اقلیم کردستان اعلام کرد مدیر کل حقوقی و سازمان حقوق بشر را موظف کرده است تا از پلیس آسایش اقلیم بازدید و از نزدیک با جوان دستگیر شده دیدار کنند و علت دستگیر شدن وی را پیگیری کنند.

روز سه شنبه تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۴ آسو هاشم رهبر تیم وکلای ادریس مسعود که به شغل نانوایی در اربیل مشغول است به ویستگه نیوز اعلام کرد تیم وکلایی که متشکل از ۲۴ وکیل است را به منظور پیگیری علت دستگیری جوان نانوا ادریس مسعود تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: این تیم امروز در دادگاه حاضر شد تا روند قانونی را در پیش بگیریم و از سوی قاضی تجدیدنظر آسایش، وکالت تحویل اثر انگشت نامبرده را دریافت کرده‌ایم اما با توجه به اطلاعاتی که به دست ما رسیده است تا کنون پرونده تحقیقات برای او تشکیل نشده است.

وی تصریح کرد: نامبرده با دستور قضایی دستگیر نشده است بلکه نیروهای امنیتی به منزل وی هجوم برده و ادریس مسعود نانوا را دستگیر کرده‌اند علت دستگیری وی ارائه اظهاراتی اعتراض آمیز درباره وضعیت نانواییها در جلوی استانداری اربیل بوده است.

آسو هاشم افزود: همه تلاش خود را برای آزادی این کاسبکار به کار خواهیم برد تا به آغوش خانواده خود بازگردد.

شایان ذکر است، روز دوشنبه ۸/ ۱/ ۲۰۲۴ در اربیل تعدادی از نانوایان این شهر برعلیه تصمیمات دولت اقلیم کردستان در خصوص قیمت نان تجمع اعتراضی تشکیل دادند. طبق دستور دولت اقلیم کردستان باید ۱۰ نان را به ۱۰۰۰ دینار بفروشند یکی از مالکان این نانواییها به نام ادریس نانوا اعلام کرد اصلاح از راس دولت انجام می‌گیرد نه از نانواییها!