آمریکا و متحدانش ادامهٔ حملات هوایی گستردهٔ روسیه علیه اوکراین، از جمله با استفاده از موشک‌های ساخت کرهٔ شمالی و پهپادهای انتحاری «شاهد» ایرانی را به شدت محکوم کردند.

بامداد پنجشنبه اصابت چند موشک به هتلی در مرکز شهر خارکیف دست‌کم ۱۳ زخمی برجای گذاشت؛ در میان مجروحان گزارشگران خبرگزاری دولتی ترکیه آنادولو نیز بودند.

روسیه روز دوشنبه نیز با ۵۹ موشک کروز، راکت و پهپاد حمله هوایی سنگینی علیه اوکراین انجام داد. اوکراین در آن روز موفق به دفع همه هشت پهپاد شاهد ساخت ایران و ۱۸ موشک از ۲۴ موشک کروز شد.

درپی این تحولات، کی‌یف متحدان غربی خود را فراخواند تا گام‌های فوری برای تقویت پدافند هوایی اوکراین بردارند.

بررسی این درخواست، چهارشنبه محور کلیدی نشست اضطراری شورای اوکراین-ناتو در بروکسل بود و در دیدار هفتهٔ آیندهٔ مقامات ارشد نظامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ادامه خواهد یافت.

چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در نخستین جلسهٔ خود در سال جدید میلادی دربارهٔ اوکراین از جمله استفادهٔ روسیه از موشک‌های کرهٔ شمالی را مورد توجه ویژه قرار داد.

رابرت وود، نمایندهٔ آمریکا در سازمان ملل گفت این وضعیت که روسیه، همزمان تصویب‌کنندهٔ تحریم‌ها علیه کرهٔ شمالی در شورای امنیت و همچنین ناقض این تحریم‌ها هم هست، «شنیع» است.

نمایندهٔ روسیه در سازمان ملل ضمن طرح اتهامات علیه غرب، اتهام به‌کارگیری جنگ‌افزارهای کرهٔ شمالی علیه اوکراین را تکذیب نکرد.

سخنگوی کرملین نیز پرسش‌ها در این رابطه را بی‌پاسخ گذاشت و طی نشست روزانهٔ مطبوعاتی‌اش به تکرار این ادعا اکتفا کرد که عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین «تا تحقق تمام خواسته‌های مسکو ادامه خواهد یافت».

در مقابل، رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد روسیه را می‌توان و باید متوقف کرد. ولودیمیر زلنسکی طی سخنرانی در میدان مرکزی ویلنیوس پایتخت لیتوانی ابراز اطمینان کرد حمایت از اوکراین به معنای تضمین امنیت اروپاست.

رئیس‌جمهور اوکراین درصدد است هفتهٔ آینده در داووس، محل برگزاری مجمع جهانی اقتصاد، پشتیبانی بین‌المللی از طرح صلح پیشنهادی کی‌یف را جلب کند.

بیش از صد کشور به جلسهٔ بررسی این طرح دعوت شده‌اند اما روسیه در میان آنها نیست. مسکو معتقد است با به درازا کشیدن این جنگ که به زودی وارد سال سوم می‌شود پذیرش تمام مطالباتش از سوی کی‌یف، واشینگتن و بروکسل گریزناپذیر خواهد بود.

کشورهای غربی بر ادامهٔ حمایت خود از اوکراین تأکید می‌کنند اما در این مقطع، مشکلات داخلی در آمریکا و عدم هماهنگی اعضای اتحادیهٔ اروپا موانعی برای تأمین نیازهای کی‌یف به وجود آورده است.

زلنسکی وارد استونی شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه به عنوان بخشی از سفر خود به سه کشور بالتیک، وارد استونی شد.

مارگوس تساهکنا، وزیر امور خارجه استونی در فرودگاه تالین از زلنسکی استقبال کرد و آقای زلنسکی به او گفت که قصد دارد در مورد کمک‌های بیشتر برای اوکراین و ادغام کشورش در ناتو و اتحادیه اروپا، مانند گفت‌وگوهایی که در توقف روز چهارشنبه خود در لیتوانی انجام داد، گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، ولودیمیر زلنسکی با سفر خود می‌خواهد قدردانی خود را از کشورهای بالتیک برای کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه به اوکراین نشان دهد.

استونی، لتونی و لیتوانی از مصمم‌ترین حامیان بین‌المللی اوکراین هستند.

رئیس‌جمهور اوکراین که از زمان آغاز جنگ به استونی سفر نکرده بود، قصد دارد با همتای استونیایی خود آلار کاریس، دیدار کند، در پارلمان سخنرانی کند و با رهبری سیاسی استونی نیز ملاقاتی داشته باشد.

مقصد آخر زلنسکی در سفرش به منطقه بالتیک، کشور لتونی است.