در پی مرگ ۱۵ نفر در جریان شورش در پاپوآ گینه نو و غارت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها از سوی مردم، نخست وزیر این کشور روز پنج‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، به مدت دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خشونت در این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام چهارشنبه شب و پس از آن آغاز شد که گروهی از سربازان و مأموران پلیس و نگهبانان زندان‌ها در انتقاد به کاهش حقوق و مزایای خود دست به اعتراض زدند.

خشونت و شورش که ابتدا در شهر پورت مورزبی، پایتخت، آغاز شده بود «تنها در عرض چند ساعت» به شهر لِی در ۳۰۰ کیلومتری شمال پایتخت هم رسید.

در واکنش به این رخدادها، جیمز ماراپِه، نخست وزیر، روز پنج شنبه اعلام کرد که در تمام کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده و بیش از هزار نیروی نظامی برای مقابله با شورشیان به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

ساعتی پیشتر کمیسر پلیس پاپوآ گینه نو اعلام کرده بود که دست‌کم ۱۵ نفر در پورت مورزبی و لِی جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان، خبرگزاری فرانسه نوشته است که ۲۵ نفر با جراحت تیراندازی و شش نفر به دلیل جراحت با قمه در بیمارستان پورت مورزبی مورد معالجه قرار گرفته‌اند.

روز چهارشنبه عده زیادی از مردم ویترین مغازه‌ها را شکسته و به غارت آنها پرداختند.

روز پنج‌شنبه، سفارت آمریکا در پورت مورزبی نیز خبر داد که در نزدیکی این سفارتخانه نیز صدای تیراندازی شنیده شده و پلیس تلاش کرده است «غارت‌گران را متفرق کند».