رؤسای سه نهاد بزرگ سازمان ملل متحد هشدار دادند که ساکنان نوار غزه به کمک‌های بیشتری نیاز دارند وگرنه دچار قحطی و بیماری گسترده خواهند شد.

در حالی که روسای این سه نهاد از جمله برنامه جهانی غذا مستقیماً انگشت اتهام خود را به سمت اسرائیل نشانه نرفتند، اما اعلام کردند که تحویل کمک‌ها از گذرگاه‌های مرزی غزه بسیار محدود است.

اسرائیل، سازمان ملل و دیگر گروه ها را مسئول مشکلات ارسال کمک می‌داند.

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، دوشنبه ۲۵ دی‌ماه گفت: «مردم غزه در فاصله چند کیلومتری از کامیون‌های پر از غذا در خطر مرگ از گرسنگی هستند. هر ساعتی که از دست برود، جان افراد بی‌شماری را به خطر می‌اندازد.»

نهاد‌های سازمان ملل گفتند که مایلند به بندر اشدود در اسرائیل، در حدود چهل کیلومتری شمال غزه، دسترسی داشته باشند زیرا به گفته آن‌ها این دسترسی امکان می‌دهد تا مقادیر بیشتری کمک به غزه ارسال شود.

ویدئویی که روز دوشنبه از سوی شبکه قطری الجزیره در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، صدها نفر را نشان می‌دهد که به سمت کامیونی که به نظر می‌رسد یک کامیون کمک‌رسانی در شهر غزه است، هجوم می‌آورند.

آسوشیتدپرس نوشت که این خبرگزاری قادر نیست به طور مستقل این ویدئو را تأیید کند و مشخص نیست چه زمانی فیلمبرداری شده است.

وزارت بهداشت غزه که از سال ۲۰۰۷ توسط گروه افراطی حماس اداره می‌شود، دوشنبه گفت که طی شبانه‌روز گذشته بیش از ۶۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر در حملات به غزه کشته شدند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

به گفته این وزارتخانه، با این حساب از زمان حمله اسرائیل به نوار غزه بیش از ۲۴ هزار نفر از ساکنان این باریکه کشته شده‌اند.

این در حالی است که اسرائیل اعلام کرده نیروهایش تقریبا هشت هزار شبه‌نظامی را کشته‌اند.

در حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند.