وزیر خارجه جمهوری اسلامی ضمن دریافت پیام کاخ سفید به تهران، گفت که موضع حوثی‌ها همچنان تداوم حملاتشان در دریای سرخ تا پایان جنگ غزه است.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای هندی خود در تهران گفت: «کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود مبنی بر عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران در این زمینه پیام دهد ولی همزمان به توسعه جنگ در دریای سرخ اقدام کند و به یمن تجاوز کند.»

جمهوری اسلامی از حامیان شبه‌نظامیان شیعه حوثی در یمن است که آمریکا و بریتانیا اخیراً در واکنش به حملات آنان در دریای سرخ، مواضعشان را هدف حمله قرار داده‌اند.

پیشتر جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا، اعلام کرده که واشینگتن به ایران یک «پیام خصوصی» درباره حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی و حملات آنها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ رسانده است.

نه آقای بایدن و نه امیرعبداللهیان محتوای نامه آمریکا به ایران را فاش نکرده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی از سفر یکی از مقام‌های بلندپایه حوثی به تهران در حدود دو هفته پیش خبر داد و افزود موضع یمنی‌ها این است که تا زمانی‌که جنگ غزه ادامه دارد از تردد کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کند جلوگیری کنند.

افزایش تلفات، نگرانی از افزایش تنش

وزارت بهداشت غزه که از سال ۲۰۰۷ توسط گروه افراطی حماس اداره می‌شود، روز دوشنبه گفت که طی شبانه‌روز گذشته بیش از ۶۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر در حملات به غزه کشته شدند.

به گفته این وزارتخانه، با این حساب از زمان حمله اسرائیل به نوار غزه بیش از ۲۴ هزار نفر از ساکنان این باریکه کشته شده‌اند.

در حمله حماس که از سوی آمریکا و اسرائیل به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شوند به اسرائیل در مهرماه گذشته، ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

اسرائیل پس از این حمله، با عملیات نظامی در غزه وعده داد که فرماندهی نظامی حماس را از بین ببرد.

در حالی که اسرائیل به تازگی بار دیگر قول داد که عملیات خود علیه گروه حماس را ادامه دهد، کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که اکنون «زمان مناسب» برای کاهش عملیات نظامی اسرائیل در غزه فرا رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که این مواضع متفاوت آمریکا و اسرائیل، اختلافات فزاینده میان این دو متحد نزدیک در این مورد را آشکار کرده است.

پس از حمله موشکی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در شمال اسرائیل و کشته شدن دو غیرنظامی اسرائیلی در این حمله، جنگنده‌های اسرائیلی به اهدافی در لبنان حمله کردند.

در حالی که جنگ اسرائیل با گروه حماس به صدمین روز خود رسیده، خشونت‌های مرگبار در کرانه باختری رود اردن و امتداد مرز اسرائیل و لبنان و همچنین حملات شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ، نگرانی‌ها را از تشدید تنش در منطقه افزایش داده است.