مقامات اقلیم کردستان می‌گویند بعد از حمله پهپادی مرگبار روز هفتم اردیبهشت به تاسیسات میدان گازی «خور مور» در تلاش برای از سرگیری تولید گاز در این میدان بزرگ هستند.

وزیر برق و منابع طبیعی اقلیم کردستان روز شنبه، هشتم اردیبهشت، اعلام کرد با همکاری شرکا، در حال تلاش برای از سرگیری تولید گاز از میدان «خور مور» هستیم.

شرکت «دانا گاز» امارات اپراتور این میدان است.

در حمله روز جمعه ۷ اردیبهشت به تاسیسات این میدان که روزانه ۱۳ میلیون متر مکعب تولید گاز دارد، دست‌کم چهار کارگر یمنی کشته شدند و دو نفر دیگر زخمی شد.

دولت محلی اقلیم کردستان می‌گوید توقف تولید گاز باعث شد فعالیت نیروگاه‌های برقی نیز مختل شود و ۲۵۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق این منطقه افت کرد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما طی سال‌های گذشته هم سپاه پاسداران به صورت مستقیم و هم نیروهای نیابتی ایران در عراق بارها به این تاسیسات حمله کرده‌اند.

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور و مسرور برزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان حمله روز جمعه را به شدت محکوم کرده و از دولت مرکزی بغداد خواسته‌اند فورا تحقیقات پیرامون این حمله را آغاز و عاملان آن را مجازات کند.

حمله به تاسیسات گازی «خور مور» چند روز بعد از سفر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به این منطقه انجام شد.

پیشتر ترکیه خواستار انتقال بخشی از گاز تولیدی اقلیم کردستان عراق به این کشور برای مصرف داخلی و صادرات به بازارهای اروپایی شده است.

آقای بارزانی می‌گوید حمله به زیرساخت‌های انرژی که برق میلیون‌ها نفر در استان‌های اقلیم کردستان را تامین می‌کند، غیر قابل دفاع است: «این حملات اقداماتی خرابکارانه برای ممانعت از تلاش‌های اربیل و بغداد برای توسعه بخش انرژی است. این حملات به طور مدام انجام می‌شود و به طرف جنایت جنگی سوق پیدا می‌کند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است چنین حملاتی «توهین به حاکمیت عراق» است.

کنسرسیومی با حضور دو شرکت اماراتی «دانا گاز» و «کرسنت» به همراه سه شرکت محلی دیگر حق بهره‌برداری از دو میدان بزرگ «خور مور» و «چمچمال» واقع در استان سلیمانیه اقلیم کردستان را در دست دارد.

وزارت خارجه امارات حملات به این پروژه‌ها را «نقض قوانین بین‌المللی» عنوان کرده است.