بی بی سی: نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی در ایران از تصمیم سازمان ملل متحد برای برگزاری مراسم یادبود در مجمع عمومی برای ابراهیم رئیسی به‌شدت انتقاد کرد.

خانم محمدی در یادداشتی از داخل زندان اوین که در اینستاگرامش منتشر شد نوشت مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل‌ «بستن دردآلود در شکسته پایگاه حقوق بشر در این سازمان جهانی» است.

او همچنین نوشت: «رئیسی چه در دهه شصت به عنوان یکی از اعضای هیئت مرگ که خاوران‌ها را خلق کرد و چه در سال‌های اخیر که با انتخاباتی حداقلی رئیس دولت جمهوری اسلامی نامیده شد و سرکوب و کشتار معترضان را در خیزش‌ها و جنبش باشکوه مهسا رقم زد، در جایگاه جنایتکار تاریخ سرزمین ما نشسته است.»

نرگس محمدی روز یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل را «به واقع روز گرامیداشت چوبه‌های دار، اعدام و کشتار جمعی علیه مردم ایران» توصیف کرد و برای حقوق بشر، صلح و مردم ایران ابراز نگرانی کرد.

سازمان ملل
توضیح تصویر،در جلسه پنجشنبه گذشته سازمان ملل در نیویورک،‌ همزمان با خاکسپاری ابراهیم رئیسی در مشهد،‌ حاضران به احترام و و همراهانش برخاستند و یک دقیقه سکوت کردند

شیرین عبادی،‌ حقوقدان ایرانی هم که در سال ۲۰۰۳ جایزه نوبل صلح را دریافت کرد به این تصمیم سازمان ملل اعتراض کرد.

او در یادداشتی ابراهیم رئیسی را «قصاب تهران» خواند و با اشاره به سابقه تشکیل سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم نوشت که این سازمان با برگزاری مراسم یادبود برای یک «جنایتکار علیه بشریت» چطور «به‌سادگی بر مبانی خود پای می‌گذارد و نسبت به اصول خود بی‌اعتقاد است؟»

در نشست شورای امنیت در روز سه‌شنبه اول خرداد و جلسه رای گیری سالانه سازمان ملل درباره بزرگداشت نسل‌کشی سربرنیتسا که پنجشنبه گذشته در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد،‌ حاضران به احترام ابراهیم رئیسی و همراهانش برخاستند و یک دقیقه سکوت کردند.

پیامهای تسلیت مقامات کشورها و نهادهای بین‌المللی و نیمه افراشته شدن پرچم سازمان ملل هم به این مناسبت با انتقادهایی روبرو شد از جمله تد کروز،‌ نماینده جمهوریخواه سنای آمریکا این اقدام را «افتضاح» خواند.

مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است که مراسم یادبودی هم در روز ۳۰ ماه مه،‌ دهم خرداد برگزار می‌کند.

با توجه حضور ابراهیم رئیسی در مناصب بالای قضایی و اجرایی در طی سالهای بعد از انقلاب و به‌ویژه دهه شصت و اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱،‌ فعالان حقوق بشر در اظهارنظرهای جداگانه از مرگ او قبل از محاکمه به خاطر «جنایاتش علیه بشریت» اظهار تاسف کردند.