مراسم یادبود رئیسی در سازمان ملل

برخی کشورها از جمله آمریکا و استرالیا اعلام کردند که حاضر به شرکت در این مراسم نیستند

بی بی سی: مراسم یادبود و ادای احترام به ابراهیم رئیسی و همراهانش، به رغم انتقادها، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. بعضی کشورها از جمله آمریکا این مراسم را تحریم کردند و تعداد زیادی از صندلی‌های سالن خالی بود.

در این مراسم، که صبح روز پنجشنبه، ۱۰ خرداد، به وقت نیویورک، برگزار شد،‌ دنیس فرانسیس، نماینده ترینیداد و توباگو در سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از نمایندگان خواست که از جایشان بلند شوند و یک دقیقه سکوت کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم در سخنانی باردیگر مرگ ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و شش همراه آنها را در سقوط بالگرد «صمیمانه» تسلیت گفت.

او در پیامش گفت که دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در ایران،‌ «دورانی پرچالش» برای این کشور،‌ منطقه و جهان بوده است.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به دیدار الهام علی‌اف،‌ رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان با ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح یک پروژه مشترک ساعتی پیش از مرگ،‌ گفت که در این دوران سخت،‌ بیش از همیشه به همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی نیاز است.

آقای گوترش گفت که چنین همکاری برای ایجاد اعتماد و جلوگیری از درگیری و حل و فصل اختلافات حیاتی است.

او در ادامه سخنانش گفت که می‌خواهد اطمینان بدهد که سازمان ملل در همبستگی با مردم ایران و تلاش آنها برای صلح،‌ پیشرفت و آزادی‌های اساسی است.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که این سازمان کمکی باشد در جهت تحقق صلح و امنیت،‌ توسعه پایدار و حقوق بشر برای همگان.

با توجه به حضور ابراهیم رئیسی در مناصب بالای قضایی و اجرایی در طی سال‌های بعد از انقلاب، و به‌ویژه دهه شصت و اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱،‌ فعالان حقوق بشر در اظهارنظرهای جداگانه از مرگ او قبل از محاکمه به خاطر «جنایاتش علیه بشریت» اظهار تاسف کردند و از برگزاری مراسم یادبود او در سازمان ملل انتقاد کردند.

امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل، در سخنانی از دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد. او در بخشی از سخنانش گفت که «میراث» ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان،‌ به آنها انگیزه می‌دهد «تا برای منطقه و جهان صلح‌آمیزتر و امن‌تر تلاش» کنند.

نمایندگان ۶ کشور بروندی، وانواتو، هائیتی، اوگاندا، پاکستان و قطر به نمایندگی از چند گروه و قاره در مراسم امروز صحبت کردند.

تجمع مخالفان

از ساعاتی پیش از مراسم یادبود رئیسی، گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک تجمع کرده بودند

نیت ایوانز، سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، پیشتر اعلام کرده بود که ایالات متحده به هیچ عنوان در مراسم ادای احترام سازمان ملل به ابراهیم رئیسی شرکت نخواهد کرد.

او گفته بود که سازمان ملل باید در کنار مردم ایران بایستد.

این مقام دولت آمریکا به نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های زندانیان سیاسی در دهه شصت خورشیدی اشاره کرد و گفت که بدترین موارد نقض حقوق بشر در دوران تصدی او روی داده است.

پیشتر نرگس محمدی،‌ برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی، در پیامی از داخل زندان اوین، روز یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل را «روز گرامی‌داشت چوبه‌های دار، اعدام و کشتار جمعی علیه مردم ایران» توصیف کرد و برای حقوق بشر، صلح و مردم ایران ابراز نگرانی کرد.

شیرین عبادی،‌ حقوقدان ایرانی، هم، که در سال ۲۰۰۳ جایزه نوبل صلح را دریافت کرد، به این تصمیم سازمان ملل اعتراض کرده بود و در یادداشتی ابراهیم رئیسی را «قصاب تهران» خواند.

پیشتر هم پیام‌های تسلیت مقامات کشورها و نهادهای بین‌المللی و نیمه افراشته شدن پرچم سازمان ملل هم به این مناسبت با انتقادهایی روبرو شد. از جمله تد کروز،‌ نماینده جمهوری‌خواه سنای آمریکا، این اقدام سازمان ملل را «شرم‌آور» خواند و آن را نشانه عدم رهبری درست دولت آمریکا دانست.

یک کامیون

ترجمه نوشته روی پشت کامیون: «شرم بر سازمان ملل که برای رئیسی،‌ قصاب تهران مراسم یادبود گرفته»؛‌اعتراض مخالفان جمهوری اسلامی در نیویورک