جو بایدن با ارائه طرح جدید سه‌مرحله‌ای پیشنهاد شده از سوی اسرائیل به گروه افراطی حماس برای آزادی گروگان‌ها در ازای آتش‌بس در غزه، گفت این طرح می‌تواند به حدود هشت ماه جنگ در این باریکه پایان دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه، ۱۱ خردادماه، در یک سخنرانی در کاخ سفید با تشریح این طرح گفت که مرحله اول این طرح که به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت، «شامل آتش‌بس کامل، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان،‌ سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی است»

آقای بایدن در ادامه گفت که در مرحله اول بقایای اجساد گروگان‌های کشته‌شده نیز به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد و روزانه ۶۰۰ کامیون اجازه دارند کمک‌های بشردوستانه را وارد غزه کنند.

او اعلام کرد مرحله دوم شامل آزادی تمامی گروگان‌ها و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، خواهد بود.

به گفتهٔ آقای بایدن مرحله سوم نیز آغاز بازسازی بزرگ نوار غزه است که در طی دهه‌ها جنگ ویران شده است.

او در ادامه با بیان اینکه گروه افراطی حماس دیگر توانایی انجام حمله‌ای مانند حمله ۱۵ مهرماه را ندارد و خطر انزوای بیشتر اسرائیل در جهان وجود دارد، اعلام کرد: «اسرائیل پیشنهاد خود را ارائه کرده و حماس می‌گوید خواهان آتش‌بس است. این معامله فرصتی است برای اثبات اینکه آیا واقعاً به دنبال صلح هستند یا نه.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده با اشاره به این که طرح مورد اشاره او توسط قطر به حماس ارائه شده است،‌به این گروه هشدار داد با این پیشنهاد موافقت کند.

او همچنین با اشاره به سابقه خود در حمایت از اسرائیل تصریح کرد که «نباید این لحظه را از دست بدهیم» و افزود: «زمانش رسیده که این جنگ پایان یابد و روز پس از آن فرا برسد.»

جو بایدن همچنین از طرفداران ادامه جنگ غزه در اسرائیل خواست تغییر عقیده دهند.

آقای بایدن در این زمینه گفت:‌ «می‌دانم عده‌ای در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نیستند و می‌خواهند که جنگ تا ابد ادامه باید. برخی از آنها حتی در دولت ائتلافی (اسرائیل) حضور دارند. این را واضح گفته‌اند. آنها می‌خواهند غزه را اشغال کنند. می‌خواهند به جنگ ادامه دهند و وضعیت گروگان‌ها اولویت آنها نیست.»

او ادامه داد: «از رهبری اسرائیل خواسته‌ام به‌رغم فشارها پشت این معامله بایستد.»

پیشنهاد قبلی در این زمینه که چندماه پیش ارائه شد، خواستار آزادی گروگان‌های بیمار، سالخورده و مجروح در ازای آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه بود که می‌توانست تمدید شود.

این توافق ماه گذشته پس از رد مخالفت با پایان دائمی جنگ و تشدید حملات به شهر رفح در جنوب غزه از سوی اسرائیل، با شکست مواجه شد.

حماس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به مصر، قطر و دیگر میانجی‌های مذاکرات اعلام کرده که در جریان حملات جاری در مذاکرات دیگری شرکت نخواهد کرد، اما برای یک «توافق کامل» از جمله تبادل گروگان‌ها و اسیران در صورت توقف جنگ توسط اسرائیل آماده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه با دیپلمات‌های ۱۷ کشوری که شهروندانشان گروگان حماس هستند، دیدار خواهد کرد.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل نیز روز جمعه گفت که این کشور بدون توافقی برای بازگرداندن گروگان‌ها با هیچ‌گونه آتش‌بسی موافقت نخواهد کرد.

جنگ در نوار غزه با واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه حماس و گروه‌های فلسطینی دیگر به خاک این کشور در ۱۵ مهر آغاز شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حملات روز ۱۵ مهر حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده و حدود ۲۴۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه حماس است می‌گوید از شروع حملات اسرائیل تاکنون بیش از ۳۶ هزار فلسطینی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده اند.