اخبار روز: از همان نخستین لحظات اعلام اسامی ۶ کاندید تاییدصلاحیت شده توسط شورای نگهبانی مشخص شد «پدیده ی انتخاباتی» امسال کسی جز پزشکیان نخواهد بود.

از دلایل چینش این ۶ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، اطلاع روشنی در دست نیست. اما به نظر می رسد شورای نگهبان آگاهانه یا ناآگاهانه صحنه را به نفع پزشکیان چیده است، مگر آن که تا انتخابات ۸ تیر قرار باشد اتفاق پیش بینی نشده ای صورت بگیرد.

ترکیب پنج در برابر یک، بزرگترین شانس پزشکیان است. اصولگرایان که آرای چندانی هم ندارند، باید در روزهای آینده به جنگ و جدل با یک دیگر مشغول شوند و همان آرای اندکشان هر چند نه به طور مساوی، اما به پنج تقسیم شود. پزشکیان اما این شانس را دارد که از حمایت یک پارچه اصلاح طلبان و حتی بسیاری از میانه روها برخوردار شود. علاوه بر این خود او شانس بسیج رای در مناطقی مانند کردستان و آذربایجان را دارد.

شگفتی این انتخاب شورای نگهبان وقتی بیشتر می شود که حتی چهره ای مثل علی لاریجانی که می توانست آرای انتخاباتی پزشکیان را کاهش دهد رد صلاحیت شده و در برابر او یک مشت افراطی راست گرا را با سابقه نظامی و سرکوبگری و قتل و اعدام را قرار داده اند.

تحلیل ها و پیش بینی ها انتخاباتی از روز گذشته او را یکی از «شانس های جدی» می دانند.

مصطفی فقیهی در انتخاب می نویسد: اگرچه بسیاری با شنیدن خبر ردصلاحیت لاریجانی دچار شگفتی شدند، اما آن‌چه حقیقتاً برای نگارنده، جای تعجب داشت، تایید صلاحیت دکتر مسعود پزشکیان و اساساً ترکیب ۶ کاندیدای تأیید شده بود که کمکی ناخواسته اما قابل‌توجه به جریان اصلاحات-میانه‌رو محسوب می‌شود. بی‌تردید تایید «پزشکیان»، اتفاقی بزرگ در صحنه انتخابات ایران است که بار دیگر، احتمال قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را چند برابر افزایش خواهد داد.

او ادامه می دهد: بر همین اساس، به نظر می‌آید که در انتخابات ۱۴۰۳، آراء جلیلی و قالیباف به سود پزشکیان شکسته خواهد شد و عدم انصراف زاکانی و قاضی‌زاده نیز، کار را برای اصولگرایان سخت‌تر می‌کند؛ هر چند انصراف آن‌ها نیز تفاوتی جدی‌ در کشاندنِ رقابت‌ها به دور دوم نخواهد داشت. 

در چنین شرایطی، حدس من این است که پزشکیان با حمایت‌های پیش‌گفته و توانایی‌های خود در مناظرات، می‌تواند با کفِ ۶ میلیون از آراء، به دور دوم برود. و در انتخابات دور دوم نیز، با برانگیختگی قشر خاکستری، پیروز خواهد شد. 

غلامحسین کرباسچی نیز درباره احتمال پیروزی پزشکیان در انتخابات به «انتخاب» گفت: اگر اصلاح طلبان فعالیت کنند و پای پزشکیان بیاستند، ایشان آدم لایق و سالمی است. من قبلاً هم گفته بودم که برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری شود. اگر آرا خاکستری وارد صحنه شود، صحنه تک قطبی می‌شود و پیروز می‌شوند. اگر اصلاح طلبان حرکت کنند و این صحنه را جدی بگیرند، امکان پیروزی وجود دارد. اگر انتخابات به مشارکت ۲۵ میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد.

وی درباره دو قطبی انتخابات بیان کرد: قاعدتاً باید بین پزشکیان و قالیباف دو قطبی شکل بگیرد. مشخص است که آقای پزشکیان موقعیت بهتری نسبت به قالیباف دارد. قالیباف شرایط خبری سخت‌تری نسبت به پزشکیان دارد.

یک نظریه قابل اعتنا دیگر هم در باره ی آرایشی که شورای نگهبان برای انتخابات چیده است وجود دارد. علی خامنه ای تجربه ی زیادی برای مهار و کنترل همه ی روسای جمهورش داشته است. رئیس جمهور در ایران از قدرت زیادی برخوردار نیست و همان توصیف قدیمی محمد خاتمی در مورد همه آن ها صدق می کند: «تدارک چی»!

جمهوری اسلامی در وضعیت بسیار سختی هم از نظر داخلی و هم از نظر جهانی قرار دارد و خیزش ژینا، او را در سطح داخلی و بین المللی به شدت بی اعتبار کرده است. دور از ذهن به نظر نمی رسد که حکومت خواسته باشد با «رقابتی» کردن انتخابات و تزریق هیجان چند هفته ای در جامعه، «قشر خاکستری» را به حرکت در آورد و برای خود اعتبار دوباره ای بخرد.

روزنامه ی سپاه از همین حالا ضمن رد احتمال هرگونه تغییر اساسی توسط رئیس جمهوری بعدی، بر همین نکته انگشت گذاشته است.

روزنامه جوان می نویسد: اگر کسی با اصلاح‌طلبان آشنا باشد می‌داند که آن‌ها نه‌فقط از این اقدام شورای نگهبان بسیار خشنودند، بلکه به‌خاطر ردصلاحیت رئیس‌جمهور نهم و دهم خشنودی مضاعفی دارند.

شورای نگهبان در تأیید نامزد اصلاح‌طلبان (پزشکیان) نیز به‌نظر می‌رسد بدون نگاه سیاسی و مهندسی عمل کرده است. نه به موضع‌گیری‌های او در آشوب ۱۴۰۱ توجه کرد، نه به ضعف‌های دوره وزارت او مانند برخی پرونده‌های مهم ملی و نیز پرونده تقلب در آزمون دستیاری.

امروز ایده و ادعای اصلی اصلاح‌طلبان در دو دهه گذشته باطل و میدان انتخابات کاملاً رقابتی شد. شرط انصاف آن است که اگر اصلاح‌طلبان شکست خوردند، آن را به گردن تقلب و تخلف نیندازند و اگر پیروز شدند، رأی مردم را نشانه مطالبه تغییرات اساسی نپندارند.

صندوق رأی به هیچ ایده واحدی، تقلیل‌پذیر نیست. اگر اصولگرایان هم پیروز انتخابات شدند، باید همین رویه را در پیش بگیرند و از تعبیر نتیجه صندوق‌ها به ایده شخصی خودشان بپرهیزند. خروجی صندوق رأی هشتم تیر با مشارکت حدود ۶۰ درصد و پیروزی هر کدام از نامزد‌ها یعنی پیروزی جمهوری اسلامی ایران.