🔸در نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز دوشنبه ۴ تیرماه، نمایندگان ایالات متحده و تروئیکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در سازمان ملل بر اجرای ساز و کارهای بازدارنده از جمله امکان فعال کردن مکانیسم ماشه تاکید کردند. این نشست در حالی برگزار شد که نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

مکانیسم ماشه یکی از شروط توافق برجام است و در صورت فعال شدن، تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی را به صورت خودکار بازمی‌گرداند. توافق اتمی موسوم به برجام، محصول ۱۲ سال گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران با حضور کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان بود و در تابستان ۲۰۱۵ به دست آمد.

رابرت وود، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، در این نشست تاکید کرد: «واشینگتن آماده است برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از هر ابزاری که لازم باشد استفاده کند.» وی افزود که ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است و برای دستیابی به این هدف، از همکاری بین‌المللی و اقدامات لازم بهره خواهد برد.

در این نشست همچنین نمایندگان کشورهای اروپایی بر اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام تاکید کردند و از ایران خواستند تا به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشد. نماینده بریتانیا اظهار داشت که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت‌آمیز این بحران باید ادامه یاب، اما در صورت عدم همکاری ایران، اقدامات لازم برای بازگشت تحریم‌ها به صورت خودکار انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، نماینده چین در سازمان ملل خواستار حفظ صلح و ثبات در منطقه شد و بر ضرورت گفت‌وگو و همکاری برای حل اختلافات تاکید کرد. نماینده روسیه نیز بیان کرد که تحریم‌های بیشتر تنها به تشدید تنش‌ها منجر خواهد شد و به جای آن باید به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک بود.

این نشست در حالی برگزار شد که ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای آن کاملاً صلح‌آمیز است و هرگونه تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها را ناعادلانه و غیرقانونی می‌داند.