🔸سخنگوی «ستاد انتخابات کشور» اعلام کرد که دولت کانادا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانیان ساکن این کشور موافقت نکرده است. این اقدام دولت کانادا باعث شده تا ایرانیان مقیم این کشور نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

این نخستین بار نیست که با برگزاری انتخابات ایران در کانادا مخالفت می‌شود. دولت کانادا پیشتر نیز در سال ۱۴۰۰ مجوز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانیان ساکن این کشور را صادر نکرده بود. عدم صدور مجوز برگزاری انتخابات توسط دولت کانادا در هر دو دوره، اعتراض‌هایی را از سوی برخی از ایرانیان مقیم این کشور و همچنین مسئولین ایرانی به دنبال داشته است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: «ما به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای مشارکت تمامی ایرانیان در سراسر جهان در انتخابات ریاست جمهوری هستیم و امیدواریم که در آینده بتوانیم این مشکلات را با همکاری دولت‌های میزبان حل کنیم.»

این تصمیم دولت کانادا در حالی اتخاذ شده که روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا طی سال‌های اخیر تنش‌هایی را تجربه کرده است. قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور از سال ۲۰۱۲ و بسته شدن سفارت‌های هر دو کشور به این وضعیت دامن زده و باعث شده که مسائل مربوط به حقوق کنسولی و امور مهاجرین با چالش‌های بیشتری مواجه شوند.

در واکنش به این اقدام، برخی از گروه‌های ایرانی مقیم کانادا که منافعشان در گرو سیاستهای برون مرزی جمهوری اسلامی است از دولت این کشور خواسته‌اند تا سیاست‌های خود را در قبال برگزاری انتخابات ایرانیان مورد بازبینی قرار دهد و امکان مشارکت دموکراتیک را برای آنان فراهم کند. این گروه‌ها معتقدند که حق رأی یکی از حقوق بنیادی شهروندان است و نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گیرد.

به تلگرام کوردانه بپیوندید

https://t.me/kurdane2022