برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در رسانه‌های فرانسه بازتاب‌های مختلفی داشته و این رسانه‌ها به‌ویژه تاثیرات این انتخابات را بر اقتصاد تحت تحریم و سیاست خارجی ایران بررسی کرده‌اند.

این در حالی است که فرانسه نیز این روزها مشغول آماده‌سازی برای برگزاری دومین دور انتخابات حساس پارلمانی خود است.

روزنامه «لوموند»، مهمترین روزنامه چاپ پاریس، روز جمعه ۱۵ تیرماه در گزارش خود درباره انتخابات ایران تاکید کرد که نتیجه این انتخابات هر چه باشد، مقام ریاست‌جمهوری در ایران دارای اختیارات محدود است.

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی امضاکننده برجام و طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در زمینه احیای این توافق است.

به‌دلیل حضور سعید جلیلی در مرحله دوم انتخابات، توجه رسانه‌های فرانسوی به این انتخابات بیشتر شده، زیرا آنان او را پیشتر با مواضع غیرقابل انعطافش در مذاکرات هسته‌ای می‌شناسند.

لوموند این اظهارات جلیلی را نقل کرده که گفته بود برجام با پذیرش «بازرسی‌های غیرمعمول از سایت‌های هسته‌ای ایران» خطوط قرمز تهران را نقض کرد.

با این حال، این روزنامه تاکید کرد: «نتیجه رأی‌گیری امروز هر چه که باشد، انتخابات باید پیامدهای محدودی داشته باشد، زیرا رئیس‌جمهور در ایران فقط مسئول اجرای خطوط اصلی سیاستی است که توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود».

رادیو دولتی فرانسه نیز در گزارشی از تهران، از وضعیت بازار پایتخت در بحبوحه انتخابات گزارش داده است.

این رادیو با تاکید بر این که بازار تهران نوعی دماسنج وضعیت اقتصادی ایران است، به نقل از علی، صاحب یک فروشگاه پوشاک گزارش داده که اکنون وضعیت تجارت در بازار تهران تیره‌وتار است و دلیل اصلی این جو بد، بلاتکلیفی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری است.

او به رادیو فرانسه گفت که سیاست بر اقتصاد تاثیر مستقیم دارد و اگر سیاست خوب پیش برود، چیزهای دیگر هم خوب پیش خواهد رفت.

مریم، یک فروشنده دیگر، نیز به این رسانه فرانسوی گفته که به نظر او مردم به آینده خود امیدی ندارند.

این فروشنده در بازار تهران تاکید کرده که اگر رئیس‌جمهور آینده ایران به مشکلات مردم گوش دهد و آن‌ها را حل کند، شاید امید دوباره متولد شود و ثبات برقرار شود.

با این حال رادیو فرانسه تاکید کرد که در بازار بزرگ تهران، کمتر کسی به رویاپردازی درباره آینده می‌پردازد و معامله‌گران تلاش می‌کنند که واقع‌بین باشند.

هفته‌نامه طنز «شارلی ابدو» هم که پیشتر با کاریکاتورهای خود در کشورهای اسلامی از جمله ایران جنجال به پا کرده، در گزارشی با زبانی بی‌پرده‌تر به انتخابات ایران پرداخته است.

این هفته‌نامه با اشاره به لقبی که پیشتر مخالفان ابراهیم رئیسی به او داده بودند و همچنین اشاره به تحریم گسترده انتخابات، نوشت که ایرانیان اکنون علاقه خاصی به انتخاب «جلاد» بعدی خود ندارند.

شارلی ابدو همچنین به دو نامزد حاضر در این مرحله پرداخته و نوشته که مسعود پزشکیان که با عنوان «اصلاح‌طلب» شناخته می‌شود برای رأی‌دهندگان خیلی قانع‌کننده‌تر از جلیلی نبوده است.

این نشریه فرانسوی نیز تاکید کرده که رئیس‌جمهور ایران هر که باشد کاملا تابع مواضع سنتی رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود؛ چه در زمینه اجرای فرامین شریعت، چه در زمینه روابط با آمریکا.

منبع/رادیو فردا