یک موسسهٔ پژوهشیِ امنیت رمزارزها در نتایج تحقیقات خود که روز جمعه ۱۵ تیر منتشر شد گفت رقم سرقت رمز‌ارزها در نیمه نخست سال جاری میلادی، در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و به حدود ۱.۴میلیارد دلار رسیده است.

به گفته «تی‌.آر‌.ام لَبز» عوامل اصلی این افزایش، شمار اندکی از حملات سایبری بزرگ و افزایش بهای رمز‌ارزها بوده است.

پژوهش‌های این موسسه نشان می‌دهد که از آغاز سال جاری میلادی تا روز ۲۴ ژوئن، بیش از ۱.۳۸ میلیارد دلار رمز‌ارز به سرقت رفته است در حالی‌که این رقم، در شش ماه نخست سال گذشته حدود ۶۵۷ میلیون دلار بود.

افزون بر این، رقم میانگین سرقت‌ها در سال جاری تقریبا یک‌ونیم برابر میانگین سال پیش است.

آری رِدبورد، مدیر سیاستگذاری جهانی «تی‌.آر‌.ام لبز»، گفت: «بنیان‌های امنیتی اکوسیستم رمز‌ارزها در سال جاری تغییر محسوسی نکرده ولی ارزش اکثر رمز‌ارزها، از جمله بیت‌کوین، اتر و سولانا، در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است».

به گفته او، افزایش قیمت رمز‌ارزها موجب می‌شود که انگیزه برای حملات سایبری و سرقت، بیشتر شود و رقمی که سارقان می‌ربایند در مقایسه با گذشته بالاتر است.

بهای رمز‌ارزها که اواخر سال ۲۰۲۲ به‌دلیل سقوط «اف‌تی‌اکس»، یکی از بزرگترین صرافی‌های بين‌المللی رمز‌ارز، به نازل‌ترین سطح افت کرده بود در یکسال گذشته احیا شده است. به عنوان نمونه، بهای بیت‌کوین در ماه مارس امسال از مرز ۷۳ هزار دلار عبور کرد که بالاترین قیمت ثبت شده است.

یکی از بزرگترین سرقت‌های امسال، سرقت حدود ۳۰۸ میلیون دلار بیت‌کوین از یک صرافی ژاپنی رمز‌ارزها به نام «ای‌ام‌ام بیت‌کوین» بود. این شرکت آن سرقت را «نشت غیرمجاز» توصیف کرد.

شرکت‌های فعال در عرصه تجارت رمز‌ارزها همیشه هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند ولی سرقتی در این ابعاد نادر است.

رقم سرقت رمز‌ارزها در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰۰ میلیون دلار بود؛ رقمی که حدود ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر از سال ۲۰۲۳ ارزیابی شد.

به گفته آری ردبورد از مدیران «تی‌.آر‌.ام لبز»، بخش قابل توجهی از این رقم مربوط به سرقت از یک شبکه بلاک‌چین مرتبط با يک شرکت بازی‌های آنلاین به نام «اکسی اینفینيتی» بود.

دولت آمریکا بر این باور است که عاملان این سرقت، هکرهای مرتبط با حکومت کره شمالی بودند.

واشینگتن، کره شمالی را به انجام حملات سایبری گسترده با هدف تامین هزینه فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی آن کشور متهم کرده است. با این حال کره شمالی این اتهام را رد می‌کند.

افزایش قیمت رمز‌ارزها موجب می‌شود که انگیزه برای حملات سایبری و سرقت، بیشتر شود و رقمی که سارقان می‌ربایند در مقایسه با گذشته بالاتر است.

منبع/رادیو فردا