مقامات عراقی اعلام کردند که روز دوشنبه ٢٢ جولای، ١٠ محکوم در رابطه با “تروریسم” به دار آویخته شده‌اند. یک گروه حقوق بشری نیز خواستار پایان دادن به مجازات اعدام در عراق شد.

دادگاه‌ها در سال‌های اخیر صدها حکم اعدام و حبس ابد را برای عراقی‌هایی که در رابطه با “تروریسم” محکوم شده‌اند، صادر کرده‌اند.

طبق قوانین عراق، جرایم مربوط به تروریسم و ​​قتل، مجازات اعدام دارند و احکام اعدام باید توسط رئیس جمهور امضا شوند.

یک مقام بهداشتی گفت که ١٠ عراقی “محکوم به جنایات تروریستی و عضویت در گروه دولت اسلامی” در زندان الحوت در شهر ناصریه در جنوب این کشور به دار آویخته شدند.

یک منبع امنیتی این اعدام‌ها را تایید کرد.

مقام بهداشتی به خبرگزاری فرانسه گفت که محکومین بر اساس ماده ٤ قانون مبارزه تروریسم به دار آویخته شده‌اند و اجساد آنها به اداره بهداشت منتقل شده است.

منابع به دلیل حساسیت موضوع، نخواستند نام آنها فاش شود.

الحوت، یک زندان بدنام در ناصریه است که نام آن به معنای “نهنگ” است، عراقی‌ها معتقدند افرادی که در آنجا زندانی هستند، به درون نهنگ رفته و هرگز زنده بیرون نمی‌آیند.

عراق، به دلیل محاکمه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

در ٣١ مه، در عراق هشت محکوم در رابطه با “تروریسم”، اعدام شدند. منابع امنیتی و بهداشتی نیز گفتند که ١١ نفر در ٢٢ آوریل به دار آویخته شدند و شماری دیگر در ٦ می اعدام شدند.

کارشناسان سازمان ملل در ماه ژوئن، اعلام کردند:”از آمار بالای اعدام‌هایی که از سال ٢٠١٦ به ‌طور علنی گزارش شده؛ نزدیک به ٤٠٠ نفر، از جمله ٣٠ مورد در سال جاری، نگران هستند.”

گزارشگران ویژه از جمله کارشناسان اعدام‌های فراقضایی، می‌گویند:”وقتی اعدام‌های خودسرانه به صورت گسترده و سیستماتیک انجام می‌شوند، ممکن است به جنایت علیه بشریت تبدیل شود.”

آنها افزودند که بر اساس اسناد رسمی، ٨٠٠٠ زندانی در عراق، در انتظار اعدام هستند.

“اعدام را متوقف کنید”

کارشناسان از مقامات عراقی خواستند که “همه اعدام‌ها را متوقف کنند”.

آنها همچنین گفتند که از آمار بالای مرگ و میر گزارش شده در زندان ناصریه به دلیل “شکنجه و شرایط اسفناک”، “وحشت” کرده‌اند.

کارشناسانی که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب می‌شوند، به نمایندگی از سازمان ملل صحبت نمی‌کنند.

گروه‌های حقوقی نیز این روند را محکوم کرده‌اند.

رزاو صالحی، محقق عفو بین‌الملل در عراق، گفت:”اجرای مستمر مجازات اعدام در عراق – علی‌رغم اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی – به این معنی است که ما می‌توانیم از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کنیم.”

او گفت که مقامات عراقی “باید فورا اعدام‌ها را متوقف کنند تا به بی‌عدالتی‌های فاحش رسیدگی شود.”

در سال ٢٠١٤ گروه دولت اسلامی – داعش، بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورد و “خلافت” خود را اعلام کرد و حکومت وحشت را به راه انداخت.

در سال ٢٠١٧ نیروهای عراقی تحت حمایت ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده، داعش را در عراق شکست دادند و در سال ٢٠١٩ نیز منطقه تحت کنترل داعش در سوریه، در اختیار نیروهای کورد تحت حمایت ایالات متحده قرار گرفت.

اما بقایای آن گروه همچنان به انجام حملات و کمین‌های مرگبار، به ویژه در مناطق دور افتاده و مخفیگاه‌های بیابانی ادامه می‌دهند.

اربیل (کوردستان٢٤)