محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل به عنوان رهبر موقت بنگلادش سوگند یاد کرد و گفت مهم‌ترین کاری که در حال حاضر باید انجام شود بازگشت صلح و آرامش به کشور است.

آقای یونس امروز با پرازی از فرانسه وارد داکا پایتخت بنگلادش شد و با استقبال هوادارانش که به وجد آمده بودند مواجه شد.

او در اولین اظهارنظر گفت که «کارهای زیادی برای انجام دادن» وجود دارد.

آقای یونس که ۸۴ ساله است تنها چند روز پس از فرار شیخ حسینه به هند که ۱۵ سال با مشت آهنین بنگلادش را اداره کرد، به کشورش بازگشت.

خانم حسینه پس از هفته‌ها اعتراض در بنگلادش که به رهبری دانشجویان صورت گرفت و صدها کشته برجای گذاشت، استعفا داد.

یکی از خواسته‌های دانشجویان این بود که پروفسور یونس مسئولیت دولت موقت را بر عهده بگیرد، به این امید که به اصطلاح بانکدار فقرا، پس از سال‌ها حکومت استبدادی، دموکراسی را به بنگلادش بازگرداند.

آقای یونس یک کارآفرین اجتماعی، بانکدار، اقتصاددان و رهبر جامعهٔ مدنی بنگلادش است که برای تأسیس «گرامین بانک» و پیشگام‌سازی مفاهیم اعتباردهی خرد و سرمایه‌گذاری خرد، جایزه صلح نوبل ۲۰۰۶ را دریافت کرد.

تصمیم برای معرفی او به عنوان مسول ارشد دولت موقت پس از دیداری بین محمد شهاب‌الدین، رئیس جمهور و رهبران نظامی و رهبران دانشجویی صورت گرفت.

دانشجویان آشکارا گفته بودند که دولت تحت رهبری نظامی را نمی‌پذیرند و خواستار حضور آقای یونس در راس دولت موقت شدند.

او امروز پنجشنبه گفت که برای شروع بازسازی بنگلادش، باید «نظم و انضباط» عمومی برقرار شود.

آقای یونس در حالی که لبخند می‌زد در فرودگاه داکا گفت: «کارهای سختی برای انجام دادن در پیش‌رو است و فرصت‌های جدیدی فرا رسیده است.»

محمد یونس

محمد یونس با لبخندی بر چهره در فرودگاه داکا با استقبال عمومی مواجه شد

او به خبرنگاران گفت: «امروز روز باشکوهی برای ماست» و افزود که گویی «بنگلادش یک استقلال دوم را به دست آورده است.»

بنگلادش در هفته‌های اخیر شاهد ناآرامی‌های گسترده‌ای شده بود و نقطه آغازین آن درخواست برای پایان دادن به سیستم سهمیه‌بندی شغل‌های دولتی بود.

بسیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آن کشور پس از آن بود که دادگاه عالی بنگلادش از خواسته‌های دانشجویان و لغو سیستم سهمیه‌بندی حمایت کرد.

در هفته‌های اخیر، اعتراضات به جنبش ضد دولتی تبدیل شد و دانشجویان و حامیان آنها قصد داشتند روز دوشنبه به سمت اقامتگاه نخست وزیر راهپیمایی کنند.

اما پیش از حرکت معترضان، خبر رسید که شیخ حسینه بنگلادش را ترک کرده و از سمت نخست وزیری استعفا داده است.

خانم حسینه در حال حاضر در دهلی است.

پروفسور یونس به کسانی که جان خود را از دست داده‌اند ادای احترام کرد و گفت که آنها پس از حکومت خانم حسینه «از ملت محافظت کردند» و «زندگی جدیدی» به آن بخشیدند.

خانم حسینه به عنوان نماد دموکراسی قدرت را در بنگلادش به دست گرفت، اما به خودکامگی روی آورد و با ساکت کردن مخالفانش، به دنبال تثبیت اقتدار حکومت خود بود.

زندان‌های بنگلادش در حال حاضر مملو از افرادی است که علیه خانم حسینه فعالیت می‌کردند.

آقای یونس که به خاطر استفاده پیشگامانه‌اش از وام‌های کوچک مورد تحسین قرار گرفته بود، یکی از کسانی بود که در دوران حکومت خانم حسینه با مشکلات قانونی مواجه شد.

خانم حسینه، آقای یونس را به عنوان دشمن کشور معرفی کرده بود و با تشکیل پرونده قضایی برای او دادگاه یک حکم شش ماه زندان صادر کرد اما آقای یونس با وثیقه آزاد شد و به اعتقاد او این پرونده با انگیزه‌های سیاسی دنبال می‌شد.

او امروز از جوانان بنگلادش خواست تا به او در بازسازی آن کشور کمک کنند.

وی گفت: «بنگلادش می‌تواند کشور زیبایی باشد، اما ما امکانات را از بین بردیم.»

آقای یونس با اشاره به دانش‌آموزانی که برای استقبال از او آمده بودند، افزود: «اکنون باید دوباره یک بستر بسازیم، بستری جدید که توسط آنها ساخته خواهد شد.»

بی بی سی