به نوشته چند روزنامه‌نگار در ایران، خبرنگاران از مراسم اخیر دولتی که با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود حذف شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های مهر و ایلنا، دو مراسم تودیع و معارفه که روز شنبه دهم شهریور برای وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور محمدرضا عارف برگزار شد خبرنگاران حضور نداشتند.

به نوشته مهر، در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات تنها «خبرنگاران گزینشی» حضور داشتند.

بنابر این گزارش، با وجود دعوت اولیه از خبرنگاران، چهار ساعت پیش از آغاز مراسم به آنها اعلام شد که مراسم بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.

تعدادی از روزنامه‌نگاران، از جمله سونیتا سراب‌پور از روزنامه شرق، فاطمه مهدیانی از خبرگزاری ایلنا، و محمد طاهری از هفته‌نامه تجارت فردا، برگزاری مراسم اخیر بدون حضور خبرنگاران را تایید کردند.

محمد طاهری در توییتی نوشت: «سوال کردیم چرا آقازاده را به نشست‌های رسمی می‌برید، خبرنگاران را از نشست‌های رسمی حذف کردید؟».

با این حال علیرضا خامسیان، معاون ارتباطات دفتر محمدرضا عارف، گزارش‌ها درباره برگزاری مراسم دولتی بدون حضور خبرنگاران را تکذیب کرد و خطاب به خبرنگاران نوشت: «نقل و قول‌های غیردقیق را اصالت ندهند».

سونیتا سراب‌پور، خبرنگار شرق، نوشت که برای راستی‌آزمایی به مقابل وزارت ارتباطات رفت «ولی به عنوان خبرنگار راهم ندادند».

به گزارش خبرگزاری مهر، در دو هفته اخیر دو مراسم تودیع و معارفه دیگر نیز با حضور محمدرضا عارف برگزار شد که خبرنگاران سیاسی یا حوزه‌های تخصصی در آنها حضور نداشتند.

مهر این دو مراسم را تودیع و معارفه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ۲۳ مرداد و تودیع و معارفه وزیر علوم در هشتم شهریور گزارش کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یک خبرنگار نوشت: «زنگ زدند گفتند آقای عارف نمی‌خواهند خبرنگاری در مراسم حضور داشته باشد. آقای پزشکیان فکر می‌کردم در دولت جدید سیاست‌های گزینشی دعوت از خبرنگار تمام می‌شود اما گویا در بر همان پاشنه می چرخد».

برگزاری مراسم دولتی بدون حضور خبرنگاران در حالی است که حضور حمیدرضا عارف، فرزند معاون اول رئیس جمهور، در این مراسم خبرساز بوده است./رادیوفردا

حذف خبرنگاران از مراسم‌های رسمی دولتی که اخیراً با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، برگزار شده است، می‌تواند نشان‌دهنده رویکردی کنترل‌گرانه‌تر از سوی دولت در مدیریت اطلاعات و دسترسی رسانه‌ها به اخبار باشد. بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های مهر و ایلنا، در دو مراسم تودیع و معارفه که برای وزرای جدید کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز شنبه دهم شهریور برگزار شد، خبرنگاران به‌طور کلی از حضور در این مراسم‌ها منع شدند، و تنها خبرنگاران گزینشی اجازه حضور یافتند.

این اقدام به وضوح نشانه‌ای از محدودیت‌های فزاینده‌ای است که بر رسانه‌ها و خبرنگاران در ایران اعمال می‌شود. حذف خبرنگاران از این مراسم‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  1. کنترل پیام: دولت ممکن است به دنبال کنترل دقیق‌تر پیام‌هایی باشد که به بیرون منتشر می‌شوند. حضور تنها خبرنگاران گزینشی این امکان را به دولت می‌دهد تا مطمئن شود که گزارش‌ها و اخبار از زاویه‌ای خاص و مطابق با منافع دولتی منتشر می‌شود.
  2. نگرانی از اعتراض‌ها یا انتقادات: ممکن است دولت نگران باشد که خبرنگاران مستقل یا رسانه‌های منتقد در این مراسم‌ها حضور پیدا کنند و سوالاتی طرح کنند که به چالش کشیدن مقامات را در پی داشته باشد.
  3. افزایش فشار بر رسانه‌ها: این اقدام همچنین می‌تواند بخشی از روند گسترده‌تری باشد که به هدف ایجاد فشار بیشتر بر رسانه‌ها و محدودسازی آزادی بیان در ایران انجام می‌شود.

حذف خبرنگاران از مراسم‌های دولتی می‌تواند به عنوان علامتی نگران‌کننده برای جامعه رسانه‌ای ایران و همچنین نشانه‌ای از تشدید محدودیت‌ها بر دسترسی آزادانه به اطلاعات در کشور تلقی شود. این وضعیت نه تنها بر کیفیت گزارش‌دهی خبری تأثیر می‌گذارد، بلکه به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش شفافیت و افزایش نارضایتی عمومی نیز شود.