دیده‌بان حقوق بشر، روز ۲۰ شهریور، در گزارشی اعلام کرد دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، مقامات ایران همچنان خانواده‌های جانباختگان این اعتراضات را به سکوت وادار کرده و به مجازات دادخواهان ادامه می‌دهند.

این سازمان افزود مقامات جمهوری اسلامی، اعضای خانواده ده‌ها نفر از افرادی را که در جریان اعتراضات دو سال گذشتهٔ ایران، کشته، اعدام یا زندانی شده‌اند، به اتهامات واهی بازداشت یا تهدید کرده و یا مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

ناهید نقشبندی، سرپرست پژوهشگری ایران در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «بسیار حیاتی است که دولت‌های در حال تعامل با جمهوری اسلامی، این بی‌عدالتی‌های هولناک علیه افرادی را که عزیزانشان پیش‌تر با نقض جدی حقوقشان از سوی حکومت ظالم و سرکوبگر ایران مواجه شده‌اند به‌صورت علنی محکوم کنند.»

این سازمان به بازداشت ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی و حکم دادگاه جهت مصاده اموال او و مصاحبه‌وکیل‌اش با روزنامه شرق اشاره کرده است. 

علی شریف‌زاده اردکانی مردادماه امسال در مورد وضعیت ماشالله کرمی و حکم دادگاه انقلاب برای توقیف اموال او به این روزنامه گفته بود: «آقای کرمی نهایتا غذای نذری پخش کرده که مبالغ لازم برای آن نیز باکمک‌های مردمی و با نیت خیر آنان تامین شده است. مردم برای کمک به آقای کرمی که به شغل کارگری مشغول بوده‌اند، این اموال را با نیت خیر به او اهدا کرده‌اند.»

به گفته این وکیل دادگستری دادگاه انقلاب ماشالله کرمی را متهم کرده که این اموال را «در نتیجه ارتکاب جرم» به دست آورده، در صورتی که این اتهام وارد نیست.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود همچنین به بازداشت فرامرز براهویی، برادر ۱۵ ساله اسماعیل آبیل، از جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان و رامیار ابوبکری، برادر ۱۶ ساله و دادخواه زانیار ابوبکری، همراه سیاوش سلطانی، پسر کبری شیخه‌سقا از جان‌باختگان خیزش انقلابی در مهاباد اشاره کرده است.

به گفته ناهید نقشبندی محکوم کردن این «بی‌عدالتی‌های ترسناک» از سوی دولت‌هایی که با جمهوری اسلامی تعامل دارند «امری حیاتی» است.

در روزهای اخیر همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد ژینا مهسا امینی، رسانه‌های حقوق بشری از موج جدیدی از بازداشت شهروندان در مناطق کردنشین خبر داده‌اند.

در این موج جدید بازداشت در کردستان، که از دهم شهریور آغاز شده، دست‌کم ۲۰ نفر در شهرهای مهاباد، پیرانشهر، اشنویه و دهگلان دستگیر شده‌اند.