هشدارهای اخیر شباک (سازمان امنیت داخلی اسرائیل) به شهروندان اسرائیل درباره همکاری با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده شدت گرفتن تنش‌ها و افزایش اقدامات اطلاعاتی در این زمینه است. این هشدارها در پی شناسایی و دستگیری چندین شهروند اسرائیلی منتشر شده که ظاهراً در ارتباط با عوامل اطلاعاتی ایران در ازای دریافت پول به فعالیت‌های غیرقانونی پرداخته‌اند.

انتشار این هشدارها و اعلام عمومی این اطلاعات از سوی شباک و پلیس اسرائیل یک اقدام بی‌سابقه تلقی می‌شود، زیرا معمولاً نهادهای امنیتی اسرائیل برای به دام انداختن مظنونان، ابتدا مدت‌ها آن‌ها را تحت نظر قرار می‌دهند و سپس در زمان مناسب و با مدارک کافی اقدام به دستگیری و محاکمه آن‌ها می‌کنند.

این شرایط نشان می‌دهد که نهادهای اطلاعاتی ایران تلاش‌های خود را برای جذب افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی و دیگر روش‌ها شدت بخشیده‌اند و در مقابل، اسرائیل نیز واکنش‌های قاطع‌تری در پیش گرفته است.

تحولات اخیر در اسرائیل و هشدارهای شباک درباره همکاری شهروندان با جمهوری اسلامی ایران چندین ابعاد مهم را به همراه دارد:

۱. افزایش تهدیدات اطلاعاتی

هشدار شباک نشان می‌دهد که ایران در حال تلاش برای تقویت شبکه‌های اطلاعاتی خود در اسرائیل است. این امر می‌تواند به افزایش تهدیدات امنیتی برای اسرائیل منجر شود، به ویژه در زمانی که تنش‌ها بین دو کشور به اوج خود رسیده است.

۲. تغییر رویکرد نهادهای امنیتی

اقدام شباک در انتشار عمومی این هشدار نشان‌دهنده تغییر رویکرد در استراتژی‌های امنیتی اسرائیل است. به‌جای پنهان‌کاری، این نهاد به دنبال آگاه‌سازی عمومی است تا از وقوع چنین همکاری‌هایی جلوگیری کند و شهروندان را نسبت به خطرات آگاه سازد.

۳. آسیب به اعتماد عمومی

این تحولات می‌تواند به ایجاد حس عدم اعتماد و ناامنی در جامعه اسرائیل منجر شود. وقتی که مردم به این نتیجه برسند که هموطنانشان ممکن است با دشمن همکاری کنند، حس ناامنی و بی‌اعتمادی در جامعه افزایش می‌یابد.

۴. تشدید اقدامات امنیتی

این وضعیت ممکن است منجر به تشدید اقدامات امنیتی و نظارتی در جامعه اسرائیل شود. احتمالاً شاهد افزایش بررسی‌های امنیتی و نظارت بر فعالیت‌های مشکوک در شبکه‌های اجتماعی و دیگر فضاهای عمومی خواهیم بود.

۵. تأثیر بر روابط بین‌المللی

این تحولات ممکن است بر روابط اسرائیل با کشورهای دیگر تأثیر بگذارد. اگر ایران به عنوان یک تهدید امنیتی شناخته شود، احتمالاً کشورهای دیگر نیز به همکاری‌های امنیتی با اسرائیل گرایش پیدا خواهند کرد.

۶. پیامدهای داخلی برای ایران

اگر اسرائیل در ادامه این رویکرد به موفقیت‌هایی دست یابد و بتواند افرادی را که به نهادهای اطلاعاتی ایران همکاری می‌کنند شناسایی و دستگیر کند، این موضوع می‌تواند به کاهش توان عملیاتی ایران در زمینه اطلاعاتی و جاسوسی منجر شود.

به طور کلی، این هشدارها و تحولات نشان‌دهنده یک تغییر مهم در زمینه امنیتی در اسرائیل و همچنین افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی ایران است. این موضوعات نه تنها به امنیت داخلی اسرائیل بلکه به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تأثیر خواهد گذاشت. اسرائیل به احتمال زیاد برای مقابله با این تهدیدات استراتژی‌های جدیدی را اتخاذ خواهد کرد و این می‌تواند به تحولات جدیدی در سطح منطقه‌ای منجر شود.

در این ضمینه رادیو فردا گزارشی را منتشر کرده است که فشارهای امنیتی و تغییرات اساسی و فعالیتهای مخرب جمهوری اسلامی را نشان میدهد.در ادامه به قسمتی از گزارش رادیو فردا اشاره میکنیم.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک، در پی انتشار گزارشی در مورد همکاری یک شهروند دیگر اسرائیل با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در ازای پول، اعلام کرد جنگ با ایران در زمینۀ اطلاعاتی را ارتقا داده و در این باره به شهروندان اسرائیل هشدار اکید داد.

شباک در بیانیه هشدار به مردم اسرائیل در روز ۲۶ مهر نوشت: «کسانی که در زمان جنگ در ازای دریافت پول برای اطلاعات ایران کار کنند، بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

این سازمان افزود ایران به‌طور گسترده مخاطبان متنوعی را از طریق شبکه‌های اجتماعی هدف قرار داده و برخی شهروندان «به دام افتاده‌اند».

هشدار شباک به اسرائیلی‌ها یک امر بی سابقه در عرف رفتار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل است. این نهادها معمولاً مدتی طولانی صبر می‌کنند تا فردی که به‌طور محرمانه تحت نظر است، در فعالیتش به یک مرحله حساس برسد و با داشتن مدارک کافی او را به دادگاه معرفی کنند.

روزنامه معاریو در این ارتباط نوشت رشته ماجراهای اخیر در همکاری شهروندان با اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هنوز بخشی از گزارش‌هایی است که انتشار یافته و موضوع‌های مشابه دیگری نیز در جریان است که در آینده رسانه‌ای خواهد شد. شبکه کان نیز اعلام کرده افراد دیگری هم در حال حاضر در بازجویی شباک و پلیس قرار دارند.

شباک و پلیس اسرائیل روز ۲۶ مهر در بیانیه‌ای مشترک خبر دادند که ولادیمیر وارخوفسکی ۳۵ ساله ساکن شهر پتح‌تیکوا در مرکز این کشور را بازجویی کرده‌اند که با «یک مهره اطلاعاتی حکومت ایران» از طریق کانال تلگرام در تماس بوده و به او پیشنهاد شده در ازای دریافت یکصد هزار دلار «یک دانشمند اسرائیلی» را به قتل برساند. مکاتبات آن‌ها به زبان عبری صورت گرفته است.

این بیانیه حاکی است همکاری وارخوفسکی با «مهره اطلاعاتی ایران» با اقداماتی مانند نصب بنرهایی علیه دولت آغاز شد و به‌تدریج به مراحل بعدی رسید.

وارخوفسکی متهم است که برای کشتن فردی که مهره اطلاعاتی ایران او را «دانشمند» معرفی کرده بود، اسلحه و گلوله خریده و به یک آدرس در تل‌آویو نیز مراجعه کرده بود؛ جایی که به اون به‌عنوان خانۀ «دانشمندِ» هدف معرفی شده بود.

با این حال خبرنگار روزنامه یدیعوت‌آحرونوت روز ۲۶ مهر با مراجعه به این آدرس نوشت ساکنان خانه تأکید کرده‌اند که پدرشان یک کارمند بازنشسته بانک است.

شباک و پلیس روز ۲۵ مهر نیز ولادیسلاو ویکتورسون ۳۰ ساله و دوست‌دختر او آنا برنشتین ۱۸ ساله را به اتهامات مشابه به دادگاه معرفی کردند.

روز اول مهرماه نیز یک مرد ۷۲ساله با تابعیت دوگانه اسرائیلی- ترکیه‌ای پس از بازگشت از استانبول به اتهام اجیر شدن برای اجرای طرح‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران به دادگاهی در مرکز اسرائیل آورده شد. او متهم است که توسط «بازرگانانی» در ترکیه دو مورد سفر مخفیانه به ایران برای دیدار با مهره‎‌های امنیتی ایران انجام داده و برای انجام هدف مورد نظر ایران در کشتن یک مقام اسرائیلی، چه یک مقام رسمی دولتی چه یک شهردار، زیر فشار قرار گرفته است.