یک روز پس از تأکید آمریکا بر کمک آموزشی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی به نظامیان روسیه برای کاربرد پهپادهای ساخت ایران در حملات به مردم و زیرساخت‌های غیر نظامی اوکراین، دولت ایران به اتباع ایرانی توصیه کرد که از سفر به اوکراین خودداری کرده و اگر در آن‌جا حضور دارند، اوکراین را ترک کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۹ مهر به همه شهروندان ایران «توصیه اکید» کرد که به اوکراین سفر نکنند و آن دسته از ایرانیان نیز که در اوکراین هستند «جهت حفظ جان و امنیت خود خاک این کشور را ترک کنند».

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل کنسولی وزارت خارجه ایران این «توصیه مسافرتی» را با توجه به «تشدید درگیری‌های نظامی و افزایش ناامنی در اوکراین» منتشر کرد.

با این اوصاف، این درخواست یک روز پس از آن است که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تأکید کرد که در جنگ روسیه علیه اوکراین، ایران عملا در میدان درگیر شده و با دادن «ده‌ها فروند پهپاد»، تیم آموزش کاربرد این پهپادها را برای نظامیان روسی نیز به شبه جزیره کریمه اعزام کرده است.

آقای کربی گفت که تهران با این رویه خود را در صحنه میدانی جنگ شریک کشتن مردم غیر نظامی و ویرانی زیرساخت‌های اوکراین کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ابراز نگرانی کرد که روسیه برای تامین تسلیحاتی به زودی از ایران موشک‌های متعارف نیز دریافت کند که آن را در جنگ علیه اوکراین به کارگیرد.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز ۲۷ مهر در گفت‌وگو با شماری از رسانه‌های عمده کانادا تأکید کرد که ایران با رویه‌ای که در پیش گرفته، شریک کشتار مردم اوکراین شده است.

آقای زلنسکی تأکید کرد که اظهارات مقامات ایران را که منکر تحویل پهپادهای تهاجمی به روسیه هستند، باور ندارد.

اوکراین چهار هفته پیش از سطح روابط خود با ایران کاست، اما هنوز سفارت‌خانه‌های دو کشور در پایتخت متقابل، برقرار است.

دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در روزهای گذشته پیشنهاد قطع روابط کشورش با دولت جمهوری اسلامی ایران را به دفتر ریاست جمهوری در کی‌یف ارائه کرد.

مناسبات اوکراین و ایران بعد از رویداد ساقط شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران ایران در دی ماه ۱۳۹۸ و کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن، به شدت متشنج شده بود، اما وضعیت کنونی که اوکراین ایران را شریک روسیه در کشتن مردم اوکراین توصیف کرده، بدترین شرایط در تاریخ ۳۱ ساله روابط دو کشور است.

از شمار ایرانیان ساکن اوکراین یا شهروندان دو تابعیتی گزارش دقیقی در دست نیست اما ارزیابی می‌شود تا پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، چندین هزار ایرانی در اوکراین کار و زندگی می‌کردند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم ایران در آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، شمار دانشجویان ایرانی را که در دانشگاه‌های اوکراین تحصیل می‌کردند، یک هزار و چهارصد تن اعلام کرده بود.