ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه، ۲۷ مهر، در یک گفت‌وگو با گزارشگران چند رسانه عمده کانادایی در مورد اظهارات مقامات ایران که ارسال سلاح به روسیه برای کاربرد در جنگ علیه اوکراین را رد می‌کنند، گفت به سخنان مقامات ایران اعتماد ندارد.

وی افزود: «آن‌ها مردم ما را می‌کشند، چگونه می‌توانیم از اعتماد حرف بزنیم.»

آقای زلنسکی با اشاره به پرواز ۷۵۲ شرکت هوایی اوکراین که روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران در آسمان ایران ساقط شد، به رسانه‌های کانادایی گفت: «آیا آن فاجعه را به خاطر دارید که تعداد زیادی از شهروندان کانادایی کشته شدند؛ رهبری ایران آن زمان نیز گفت که عامل حادثه نبوده است.»

رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت که دولت اوکراین «شکی ندارد» که پهپادهای ساخت ایران، از جمله پهپادهای انتحاری از مدل «شاهد ۱۳۶» در حملات اخیر نظامیان روسیه به اوکراین به کار گرفته شده است.

به گفته آقای زلنسکی، کشورهای متحد اوکراین نیز اطلاعات مستقل خود را در این ارتباط ارائه کرده و درستی موضع اوکراین را تایید کرده‌اند.

او گفت که رهبران ایران و روسیه در یک شیوه مشترک «آشکارا دروغ می‎‌گویند» و مردم خود را نیز «شستشوی مغزی» می‌دهند.

پس از آن‌که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، دو ماه پیش برای نخستین بار از نقل و انتقالات پهپادهای ساخت ایران به روسیه خبر داد، اوکراین در یک ماه اخیر چند بار تاکید کرده که روسیه در حمله به اوکراین از این پهپادها استفاده کرده است.

اوکراین تاکید دارد که ده‌ها فروند از این پهپادها را نیز سرنگون کرده است. ارتش این کشور گفته بود که در یک ماه دست‌کم ۲۲۳ فروند از این پرنده‌های تهاجمی هدایت‌پذیر از راه دور را ساقط کرده است.

اوکراین روز ۲۷ مهر نیز لاشه یک پهپاد را نشان داد که به فارسی و با دستخط روی آن نوشته شده بود: «راه‌اندازی شد». این جمله ظاهرا بعد از آزمایش پهپاد در کارخانه تولید آن در ایران بر این پرنده نقش بسته بود.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، و ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه، بارها در هفته‌های گذشته تحویل سلاح از سوی دولت ایران به روسیه را تکذیب کرده و مدعی شدند که ایران در راستای خاتمه جنگ بین روسیه و اوکراین فعالیت می‌کند.

در حالی که وزارت خارجه اوکراین پیشنهاد قطع رابطه با ایران را به ولودیمیر زلنسکی ارائه کرده تا عمق ناخشنودی خود را از این رویه جمهوری اسلامی ایران نشان دهد، اتحادیه اروپا نیز این هفته هشدار داد که این نهاد به «حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین» «پاسخی روشن» خواهد داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در نخستین واکنش علنی خود در این باره، با لحنی که حاکی از افتخار او به توانمندی‌های نظامی حکومتش بود، گفت چند سال پیش که عکس تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی ما منتشر می‌شد، می‌گفتند که فتوشاپ است، حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است، چرا به فلان کس می‌فروشید و به فلان کس می‌دهید.

شبکه سی‌بی‌اس کانادا که خبرنگارانش در میان مصاحبه‌کنندگان با آقای زلنسکی بودند، این گزارش‌ها را نیز نقل کرده که نظامیان اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در جزیره کریمه، در حال آموزش نظامیان روس برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران هستند.

روسیه کاربرد پهپاد ایرانی را رد کرده، اما خبرگزاری رویترز این هفته گزارش داده بود که ایران غیر از پهپاد، «به زودی» موشک‌ نیز به روسیه تحویل خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی متوسل شدن روسیه به سلاح ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین را نشان «ورشکستگی» نظامی روسیه دانسته است.