احمد خاتمی چهره تندرو جمهوری اسلامی درباره معترضان بازداشتی، خطاب به مقام‌های قوه قضائیه گفت باید طوری با «این اغتشاشگران» برخورد شود «که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد».

خاتمی که روز جمعه در مراسم نمازجمعه تهران سخنرانی می‌کرد، معترضان را به «دریافت پول» برای شعارنویسی و «اقدامات ضد امنیت ملی» متهم کرد.

او درباره معترضان بازداشت‌شده که تعداد دقیق‌شان اعلام نشده است، گفت: «نباید به این افراد رحم شود و باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود».

پیشتر غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز از قضات مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتی‌های تجمعات اخیر خواست از صدور «احکام ضعیف» برای افرادی که او آنها را «عناصر اصلی» اعتراضات نامید، خودداری کنند.

در حالی که بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری مستقل، بیش از ۲۰۰ نفر در اعتراضات ایران بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند، خاتمی بار دیگر مخالفان جمهوری اسلامی را به «کشته‌سازی» متهم کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «این روز‌ها هم یکی خودکشی می‌کند، می‌گویند اغتشاش؛ یکی به اذعان اقوامش بیماری زمینه‌ای دارد، اما ربط می‌دهند به اغتشاشات».

مقام‌های جمهوری اسلامی علت مرگ مهسا امینی را به «بیماری زمینه‌ای» او مرتبط کرده‌اند در صورتی که پدر مهسا اعلام کرده که او هنگام بازداشت هیچ بیماری نداشت.

اعتراضات سراسری در ایران که با اعتراض به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد همچنان ادامه دارد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر کشور مدعی پایان یافتن آن شده‌اند.

محسن حیدری یک عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری روز جمعه درباره وضعیت اعتراضات در استان خوزستان گفت: «مطالبات اغتشاشگران از روی شکم‌های سیر آنهاست و از این جهت مردم خوزستان مطالبات واقعی و مهم‌تری دارند که حتی وقت فکر کردن به خواسته‌های اغتشاشگران را ندارند».