به گفته صالح نیکبخت، وکیل جعفر پناهی، مقام‌های قضایی در روز شنبه به او گفته‌اند که تا پایان این هفته درباره آزادی این کارگردان سرشناس سینمای ایران تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نیکبخت گفته است که با توجه به نقض حکم زندان آقای پناهی در دیوان عالی کشور، او باید فورا آزاد شود.

جعفر پناهی در سال ۱۳۹۰ در دادگاهی که بعد از اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل شده بود، به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس (در مجموع شش سال زندان) محکوم شده بود.

اما این حکم به مدت بیش از یک دهه اجرا نشد.

در تیرماه سال ۱۴۰۱، بعد از دستگیری محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و مصطفی آل‌احمد، مستندساز، آقای پناهی برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین رفت و همان جا بازداشت شد.

کمی بعد قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای پناهی برای اجرای حکم شش سال حبس، در اوین زندانی شده است.

بعد از دستگیری جعفر پناهی سینماگران بسیاری در سراسر دنیا از جمله در جشنواره ونیز (عکس بالا) خواستار آزادی او شدند
توضیح تصویر،بعد از دستگیری جعفر پناهی سینماگران بسیاری در سراسر دنیا از جمله در جشنواره ونیز (عکس بالا) خواستار آزادی او شدند

صالح نیکبخت، وکیل آقای پناهی به خبرگزاری فرانسه گفت که پرونده این کارگردان تحسین‌شده سینمای ایران، از مهرماه در دادگاه به بن‌بست خورده بود، اما سرانجام اعتراض آقای پناهی برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد.

ساعتی پیشتر برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری هرانا از نقض حکم شش سال آقای پناهی در دیوان عالی کشور خبر داده بودند.

چنانکه آقای نیکبخت گفته است، با توجه به نقض حکم شش سال زندان، او باید دوباره محاکمه شود.

به نوشته هرانا، شعبه ۹ دیوان عالی کشور، حکم شش سال حبس آقای پناهی را نقض کرده و پرونده به شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شده است.

او علاوه بر شش سال حبس به ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، مصاحبه با رسانه‌ها و منع خروج از کشور نیز محکوم شده بود.

در جشنواره برلین ۲۰۱۵، حنا سعیدی خواهرزاده جعفر پناهی در غیاب او به روی صحنه رفت و جایزه خرس طلایی این جشنواره را دریافت کرد
توضیح تصویر،در جشنواره برلین ۲۰۱۵، حنا سعیدی خواهرزاده جعفر پناهی در غیاب او به روی صحنه رفت و جایزه خرس طلایی این جشنواره را دریافت کرد

اما به رغم این محدودیت‌ها، او در ایران به ساخت آثارش ادامه داد و در سال ۱۳۹۳، فیلم «تاکسی» را ساخت. این فیلم با نام «تاکسی تهران» در جشنواره برلین در سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمد.

جعفر پناهی که به دلیل ممنوع‌الخروجی نتوانست در جشنواره برلین شرکت کند، موفق شده جایزه خرس طلایی این جشنواره را به خاطر فیلم «تاکسی» به دست بیاورد.

او در سال ۱۳۹۷ نیز فیلم «سه رخ» را ساخت که در بخش رقابتی جشنواره کن در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد.

در این جشنواره نیز به رغم غیبت آقای پناهی، جایزه نخل طلای بهترین فیلمنامه به او تعلق گرفت.

برخی آثار آقای پناهی مانند فیلم آفساید در ایران خبرساز شد و حتی اجازه نمایش پیدا نکرد
توضیح تصویر،برخی آثار آقای پناهی مانند فیلم آفساید در ایران خبرساز شد و حتی اجازه نمایش پیدا نکرد

جعفر پناهی پیش از دستگیری و ممنوع‌الکاری نیز بارها آثاری ساخته بود که با تحسین منتقدان ایرانی و بین‌المللی روبه‌رو شده بود و جوایز معتبری را به دست آورده بود.

فیلم «بادکنک سفید» که نخستین فیلم بلند سینمایی او محسوب می‌شد، در سال ۱۳۷۴ جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را به دست آورد.

جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز برای فیلم دایره در سال ۱۳۷۹ و خرس نقره‌ای جشنواره برلین برای فیلم آفساید در سال ۱۳۸۴ از دیگر جوایز معتبری هستند که آقای پناهی دریافت کرده است.

بر اساس گفته‌های وکیل جعفر پناهی، او پیش از دستگیری با مشکلات جسمانی دست و پنجه نرم می‌کرد و در زندان نیز به یک بیماری پوستی مبتلا شده است.

به گفته صالح نیکبخت، پزشکان گفته‌اند که او باید خارج از زندان مداوا شود.