علاءالدین بروجردی از روسای سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران،‌ وی در اکتبر ۲۰۱۱ به جرم اختلاس دستگیر شد، اما پس از ۲۴ ساعت با میانجیگری علی لاریجانی آزاد شد. در نامه‌ای به مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان هشدار داد و نوشت که از سرنوشت آیت‌الله حسینعلی منتظری «عبرت بگیرد.»

آیت‌الله حسینعلی منتظری، از روحانیون بلند پایه جمهوری اسلامی بود که تا مقام جانشینی رهبری هم پیش رفت، اما کمی پیش از درگذشت آیت الله خمینی از مقام خود برکنار شد و از صحنه سیاسی ایران کنار گذاشته شد. او از معدود مقامات جمهوری اسلامی بود که به اعدام گسترده زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ اعتراض کرد.

آقای بروجردی،‌ اعتراض آقای منتظری به کشتار زندانیان سیاسی را «ایرادهای بنی‌اسرائیلی» وی از حاکمیت خواند و سرنوشت او را «واقعیتی آموزنده برای کسانی که عبرت آموز باشند»، دانست.

مولوی عبدالحمید در سخنان نماز جمعه ماه‌های اخیر خود بارها از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته که صدای اعتراض مردم ایران را بشنوند و با به رسمیت شناختن حق اعتراض آنها دست از سرکوب و کشتار بردارند.

آقای بروجردی در نامه خود اعتراضات اخیر در ایران را به کشورهای خارجی نسبت داد و از اینکه مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه زاهدان از مسئولین امنیتی و انتظامی «تشکر» نکرده انتقاد و ابراز تعجب کرد.

او نوشت که وضعیت اهل سنت در ایران نسبت به قبل از انقلاب «قابل مقایسه نیست و تعداد مساجد و حوزه‌های علمیه ده‌ها برابر شده» و مولوی عبدالحمید باید از مسئولین جمهوری اسلامی «تشکر کند.»

آقای بروجردی در بخشی از نامه خود خطاب به مولوی عبدالحمید نوشته: « چرا در برابر زندانی نمودن و اعدام صدها عالم برجسته اهل سنت و شیعه عربستان سکوت می‌کنید ؟»

او همچنین از محمد جواد لاریجانی به عنوان «یک متفکر فرهیخته جامعه» یاد کرد و اظهارات او را درباره مولوی عبدالحمید و مسجد مکی زاهدان تایید کرد.

پیشتر محمدجواد لاریجانی مسجد مکی زاهدان را مصداق «مسجد ضرار» و «دقیقاً محل توطئه» دانسته بود و گفته بود «عبدالحمید پروژه دشمنان ایران را پیش می‌برد». سخنانی که با انتقادات زیادی رو به رو شد.

پیشتر روزنامه دولتی ایران در یادداشتی مواضع و سخنان او را «مخرب امنیت و وحدت ملی» دانسته و نوشته از ابتدای شروع اعترضات او تلاش داشته نقش «رهبری آشوب‌ها» را برعهده داشته باشد.

استفاده شده از اخبار بی بی سی