BBCفارسی/سعید جلیلی، سیاستمدار اصول‌گرای ایرانی، با پایان شمارش آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران رفت. با وجود حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس فعلی ایران و یک اصولگرای شناخته‌شده پرنفوذ در انتخابات، شاید اقبالی که به سعید جلیلی در دور اول انتخابات نشان داده شد، تا این اندازه پیش‌بینی نمی‌شد. محمدباقر قالیباف حالا از هوادارانش خواسته در دور دوم رای خود را به سود سعید جلیلی به صندوق بیاندازند.

آقای جلیلی را بیرون از ایران به سابقه او به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای پیشین ایران می‌شناسند. سابقه‌ای که چندان مثبت نیست. در طول دوران تصدی‌گری شش ساله او بر مسند مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، نه تنها گره‌های پرونده هسته‌ای ایران گشوده نشد، بلکه با توسعه برنامه هسته‌ای، پای ایران به شورای امنیت سازمان ملل باز شد. نتیجه‌اش صدور چندین قطعنامه تنبیهی علیه تهران بود که تحریم‌های سفت و سخت بین‌المللی علیه ایران را رقم زد، شریان صادرات نفت ایران را فشرد، اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و به تفسیر بسیاری، ایران را حتی تا چند قدمی رویارویی با یک اقدام نظامی کشاند.

اقداماتی که رئیس‌جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد، که مرد منصوبش، سعید جلیلی، سکان مذاکرات را در دست داشت، آن را بی‌اهمیت خوانده و گفته بود، آن قدر قطعنامه صادر کنند تا «قطعنامه‌دان‌شان پاره شود» و در سیاست ایران تغییری نداده بود.

سعید جلیلی را همتایان غربی مذاکره‌کننده‌اش، مردی بی‌کفایت، چه در اصول و چه در نحوه مذاکرات توصیف کرده‌اند. او مدت‌ها بر سر محل مذاکرات وین، استانبول یا هر نقطه دیگری در جهان چانه‌زنی کرد و فرصت مذاکره را گویی بی‌نهایت می‌دانست.

ویلیام برنز، معاون وزیرخارجه وقت آمریکا، در کتاب خاطرات سیاسی خود نوشته است که او در سال 2008 در سوئیس با حضور دیگر همتایان اروپایی ملاقاتی بدون گفت‌وگو با سعید جلیلی در راستای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران داشته اما طرف ایرانی دقایقی طولانی درباره ایدئولوژی و فرهنگ و مسائل نامرتبط و پراکنده دیگر صحبت می‌کند و از پرداختن به اصل موضوع طفره می‌رود و در آخر هم پوشه‌ای حاوی نظرات ایران به جمع ارائه می‌کند که به جای عبارت سند غیررسمی (Non-paper) به اشتباه رویش نوشته شده بود، سند سراپا هیچ (None-paper). سندی که هم غلط املایی روی آن و هم محتوای آن طرف‌ها را از پیش رفتن مذاکره با ایران ناامید کرده بود.

حالا یک هفته مانده تا روشن شود آیا مرد مذاکرات بی‌ثمر هسته‌ای، طرفدار غنی‌سازی نود درصدی و مخالف سفت و سخت برجام به پاستور می‌رود. آن هم در هنگامه اختلافات بزرگ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که انگشت طرف‌های اروپایی برجام را روی «ماشه» برده است.