انتخابات پارلمانی کردستان شاید آخرین فرصت برای لاهور شیخ جنگی، رئیس جبهه خلق به عرصه سیاست باشد، بنابراین سعی دارد بیشترین میزان آراء رای دهندگان را برای خود کسب کند و جبهه خلق را به سومین حزب اقلیم کردستان تبدیل کند.

به گزارش خندان، لاهور شیخ جنگی در تلاش است خود و حزبش (جبهه خلق) را به عنوان یک جریان تاثیرگذار در انتخابات نشان دهد و با دو حزب حاکم (حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان) رقابت کند، او برای موفقیت در انتخابات ۲۰ اکتبر، انتقادات شدیداللحن و اظهارات تند و تیزی علیه رقبای خود مطرح می‌کند.

لاهور شیخ جنگی که در ۸ ژوئن ۲۰۲۱ از ریاست مشترک اتحادیه میهنی کردستان توسط پسر عموی خود اخراج شد، قصد دارد از طریق دریچه انتخابات فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کند و به عرصه سیاست بازگردد، او در مدت اخیر با شهروندان ارتباط برقرار کرده و در مناسبات ویژه آنها شرکت کرده است، او به مردم اطمینان داده که اوضاع سیاسی تغییر خواهد کرد.

لاهور شیخ جنگی طی ایراد سخنرانی‌های پرشور خود از شهروندان درخواست می‌کند در انتخابات پارلمانی شرکت کنند، انتخاباتی که در دو سال اخیر به دلیل اختلافات میان دو حزب حاکم به تعویق انداخته شده و اعتماد به انتخابات پارلمانی را به عنوان دروازه ای برای تغییر در اقلیم کردستان متزلزل کرده است.

لاهور شیخ چنگی در اظهارات اخیر خود گفت: از قدرت حاکم نترسید و نگران نباشید، دوران اعمال زور علیه شهروندان به پایان رسیده است، نامبرده روزانه در خیابان‌ها، شهرها و شهرستان‌های منطقه قدم می‌زند و خود به تنهایی کمپین بزرگی را به راه انداخته است.

‌تحلیلگران بر این باورند که انتخابات کنونی یک فرصت سیاسی است که شاید آخرین فرصت برای لاهور شیخ جنگی باشد، بنابراین او تلاش می کند بیشترین رای را به دست آورد، اما حوزه جنبش او هنوز به محبوبیت اتحادیه میهنی کردستان گره خورده است، جایی که او قبل از اخراجش، از اعضای برجسته آن بود.

در ۸ آگوست ۲۰۲۲ شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان سیستم ریاست مشترک این حزب را لغو و بافل طالبانی را به عنوان رئیس اتحادیه میهنی کردستان انتخاب کرد، او پس از موفقیت در اخراج عموزاده خود(لاهور شیخ جنگی) از پست ریاست مشترک، شیخ جنگی را به تلاش برای انحلال حزبش متهم کرد.

ناظران بر این باورند جبهه خلق به ریاست لاهور شیخ جنگی فرصت بازگشت دوباره به عرصه سیاست و کسب جایگاه قدرتمند خود را دارد، دلیل این امر نیز عدم اعتماد به سایر احزاب اقلیم و فعالیتهای نامبرده در عرصه سیاست است.

تبلیغات انتخاباتی در اقلیم کردستان هفته آینده آغاز خواهد شد و احزاب در این مدت برای کسب آرای شهروندان در انتخابات پارلمانی کردستان که قرار است در ۲۰ اکتبر برگزار شود، تبلیغات انتخاباتی علیه یکدیگر انجام می دهند.

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی کردستان ۲۰۱۸ به دلایلی کمتر از حد انتظار بود و از ۲۷ درصد فراتر نرفت، چون رای دهندگان به اینکه انتخابات بتواند شرایط زندگی را برای آنها بهبود بخشد اعتقادی نداشتند.

پس از کشمکش‌های شدید قضایی و سیاسی بر سر قانون انتخابات، تعداد حوزه های انتخابیه و نهادی که صلاحیت نظارت بر آن را داشت، ۲۰ ماه اکتبر سال جاری به عنوان تاریخ جدید برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین شد، این انتخابات قرار بود در سال ۲۰۲۲ همزمان با اتمام مهلت قانونی پارلمان برگزار شود اما اختلافات حزبی مانع آن شد و برای ۴ سال متوالی به تعویق افتاد.

ترجمه کردپرس