ایران وایر: به دنبال رسانه‌ای شدن خبر برخورد با معلم بلاگرها از سوی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران به گفته‌های او واکنش نشان داد. این شورا با اعلام اینکه ” آنچه که بر کسی پوشیده نیست نگاه امنیتی حاکم بر وزارت آموزش و پرورش است.” در بیانیه خود می‌نویسد: «این نهاد گمان می‌کند که با محدود کردن حضور معلمان در فضای مجازی و اعمال محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت استفاده از گوشی‌تلفن، می‌توانند جنبش سراسری معلمان را سرکوب کنند. اما واقعیت این است که این روش‌ها تنها به استحکام اراده معلمان برای دستیابی به حقوق و مطالبات خود می‌افزاید.»

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود به تاکید اعلام کرد: «هرگونه استفاده ابزاری از دانش‌آموزان، از جمله برای جذب فالوئر، به شدت محکوم است و هیچ توجیهی ندارد. اما این مساله نباید به ابزاری برای سرکوب و کنترل معلمان تبدیل شود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی حق معلمان است و نباید به بهانه جلوگیری از تخلف، فضای امنیتی و سرکوب‌گر در مدارس ایجاد شود. سوءاستفاده از دانش‌آموزان در هر شکلی محکوم است. اما ایجاد فضای تهدیدآمیز نه تنها به بهبود شرایط آموزشی کمکی نمی‌کند، بلکه حقوق معلمان را نقض کرده و تعامل و نوآوری در فضای آموزشی را محدود می‌کند.»

در ادامه بیانیه شورای هماهنگی ضمن انتقاد ار نگاه امنیتی حاکم بر این وزارت‌خانه آمده است: «آن‌چه که بر کسی پوشیده نیست نگاه امنیتی حاکم بر وزارت آموزش و پرورش است. این نهاد گمان می‌کند که با محدود کردن حضور معلمان در فضای مجازی و اعمال محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت استفاده از گوشی‌تلفن، می‌توانند جنبش سراسری معلمان را سرکوب کنند. اما واقعیت این است که این روش‌ها تنها به استحکام اراده معلمان برای دستیابی به حقوق و مطالبات خود می‌افزاید.»

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در پایان بیانیه خود با صراحت اعلام کرده است: «از آن‌جا که تهدید، اخراج، تبعید و زندان، فعالین صنفی معلمان را از پیگیری مطالبات صنفی باز نداشته است؛ پس چنین تهدیدات و محدودیت‌ها، مقاومت معلمان برای عدالت آموزشی را بیشتر تقویت خواهد کرد. این شورا هم‌زمان که بر حقوق دانش‌آموزان پافشاری می‌کند؛ در برابر هرگونه فشار و تهدیدی ایستادگی کرده و یادآوری می‌کند که مبارزه برای حق آزادی‌بیان، عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی، حقوق دانش‌آموزان و معلمان، متوقف ‌نشدنی است.»

«علی فرهادی»، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ اعلام کرده است: «با معلمانی که از دانش‌آموزان برای افزایش فالوئر استفاده می‌کنند، برخورد شده است. در حالی که ورود موبایل برای دانش‌آموزان به کلاس درس ممنوع است، معلمان از این ممنوعیت مستثنی هستند.»

سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش، انتشار تصاویر دانش‌آموزان از سوی معلم بلاگرها را نامناسب و ممنوع اعلام کرد و به «تسنیم» گفته بود: «دانش‌آموز یک وجود معصوم، پاک و بی‌دفاع است. اگر او را در معرض جمع‌آوری فالوئر قرار دهیم کار مناسبی نیست. معلم بلاگرها معمولا از مدارس غیردولتی هستند که البته با آن‌ها هم برخورد داشتیم و مانع فعالیت آن‌ها شدیم.»

سخنگو وزارت آموزش‌و‌پرورش در ادامه با اعلام اینکه «خیلی جدی اعلام کردیم که کسی حق ندارد از دانش‌آموزان استفاده ابزاری کند و دانش‌آموز را در معرض استرس و تنش روانی قرار دهد و تاکید می‌کنیم که معلمان این کار را نکنند»، افزوده است: «معلمان اجازه ندارند دانش‌آموز را ابزار جمع‌آوری فالوئر کنند. معلم بلاگرها معمولا از مدارس غیردولتی هستند. ورود دوربین به کلاس درس و بلاگری توسط برخی معلمان، پدیده قابل تاملی است که به‌تدریج در حال پررنگ شدن است.»

براساس دستورالعمل‌های موجود در آموزش‌وپرورش، «ورود موبایل به کلاس درس برای دانش‌آموزان ممنوع است؛ اما این ممنوعیت برای معلمان وجود ندارد.» برخی از آن‌ها دانش‌آموزان را دستمایه تهیه فیلم‌های خود می‌کنند؛ موضوعی که در اغلب موارد به نقص حریم خصوصی کودکان و نوجوانان منجر می‌شود.

بر‌اساس خبر تسنیم، «آموزش‌و‌پرورش به‌تازگی ضوابطی را در این حوزه در شورای عالی آموزش‌وپرورش تدوین کرده است تا فعالیت معلمان در فضای مجازی را ساماندهی کند.»

ایران‌وایر پیش‌تر گزارش کرده بود که: «یک زوج معلم به‌دلیل فعالیت معلم بلاگری و ساخت محتوا در شبکه‌های اجتماعی اخراج قطعی شدند.» این دو معلم که هر دو متولد سال ۱۳۷۸هستند، به‌دلیل آنچه ساخت محتوا از مدرسه و کلاس درس عنوان شده، از سوی آموزش‌و‌پرورش استان فارس اخراج شده‌اند. اما از آنجا که هر دو از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده و تعهد ۸ ساله خدمت داشته‌اند، جریمه تعهدی که داشتتد را برای هر نفر که مبلغ  ۳۰۰ میلیون برآورد شده، باید پرداخت کنند.

«محمدحسین پورثانی»، معاون وزارت آموزش‌وپرورش پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا با تهدید معلم بلاگرها به برخورد قانونی گفته بود: «این وزارت‌خانه ۵۰ هزار گروه جهاد تبیین دانش‌آموزی دارد و دانش‌آموزان دختر با کتاب “بی‌پرده با حجاب” و دانش‌آموزان پسر، با کتاب “یک ون شبهه” را مطالعه و تولید اثر می‌کنند.»

هشدار آموزش‌ و پرورش به معلم‌ بلاگرها

پیش‌از این هم اخراج یک معلم مازندرانی در پی پخش ویدیویی از او که با پخش موسیقی در کلاس درس با دانش‌آموزان هم‌خوانی می‌کرد، به اخبار راه‌یافته بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران درباره این موضوع گفته بود: «به‌دنبال پخش آهنگ مبتذل توسط معلم یک مدرسه در شهرستان قائمشهر برخورد اداری لازم انجام شد. ضمن قطع همکاری با او، به احتمال زیاد مجوز فعالیت مدرسه نیز لغو خواهد شد.»

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به اینکه شورای نظارت، روند فعالیت حرفه‌ای مدارس غیرانتفاعی را بررسی می کند، گفته بود: «رییس آموزش‌وپرورش شهرستان قائم‌شهر جلسه شورا را برگزار کرد و در خصوص موضوع اتفاق افتاده تصمیم گیری اداری لازم اتخاذ شد.»

کمالی گفته بود: «بر اساس تصمیم و رای این شورا، در حال حاضر مدیر مدرسه تذکر کتبی داده شد و برخوردهای اداری دیگری نیز صورت خواهد گرفت. این شورا بر عدم صلاحیت معلم مربوطه و قطع همکاری با او رای داد. ایشان اجازه حضور و تدریس در مدرسه را ندارد.» مدیرکل آموزش‌و‌پرورش مازندران از «احتمال لغو مجوز فعالیت این مدرسه» هم خبر داده بود. اما تا لحظه انتشار این خبر اطلاعاتی از این برخورد منتشر نشده است.

«محمدحسین پورثانی»، معاون وقت وزارت آموزش‌وپرورش معلم بلاگرها را به استفاده از دانش‌آموزان «برای جمع کردن فالوئر در فضای مجازی» متهم کرده و گفته است: «تاکنون چند تن از افراد معلم‌نما از سوی هیات رسیدگی به تخلفات اداری، از سیستم حذف شده‌اند.»

اخراج این معلم بلاگرها در‌حالی رخ داد که سخنگو وقت وزارت آموزش‌‌وپرورش، روز ۱۸اسفند۱۴۰۲با اعلام اینکه «هیچ معلمی به‌خاطر بلاگر بودن اخراج نشده» گفته بود: «اگر دانش‌آموزی از طریق فعالیت معلمان بلاگر آسیب ببیند، با معلم برخورد قانونی می‌کنیم. معلمان به‌ هیچ‌وجه حق ندارند از دانش‌آموزان فیلم بگیرند و منتشر کنند؛ حتی اگر خانواده دانش‌آموز اجازه بدهند.»