گزارشگران روزنامۀ لوموند از بیروت و اورشلیم در مطلبی مفصل دربارۀ نتایج انفجار پیجرهای صدها نفر از اعضای حزب‌الله لبنان به نقل از مهنّد الحاج علی، کارشناس مسائل حزب‌الله، نوشته‌اند : اگر شاخۀ نظامی حزب‌الله بین ده تا بیست هزار عضو داشته باشد در نتیجۀ عملیات دیروز دست کم بیست درصد از رزمجویان حزب‌الله زخمی شده‌اند و این رقم بسیار بالایی است. به گفتۀ کارشناس لبنانی چنین رقمی از تلفات فقط در جریان یک جنگ مشاهده می شود نه یک عملیات از راه دور

ناصر اعتمادی – رادیو بین المللی فرانسه

این عملیات دقیق که قلب حزب‌الله را نشانه گرفته هویت صدها تن از رزمجویان آن را فاش ساخته است. مهنّد الحاج علی سپس گفته است که با انفجارهای دیروز سه شنبه هفدهم سپتامبر حزب الله لبنان چنان که خود اعتراف کرده با یک نقص، یک گسل بزرگ امنیتی روبرو شده که نه فقط امنیت این گروه، بلکه اعتماد به نفس و ثبات آن را متزلزل ساخته است.

گزارشگران لوموند افزوده‌اند که فرضیات متعددی دربارۀ نحوۀ عملیات هفدهم سپتامبر علیه حزب‌الله مطرح شده که مهمترین و محتمل‌ترین آنها نفوذ اطلاعاتی در صفوف خود حزب‌الله است که در نتیجۀ آن اسرائیل هم از خریداری پیجرهای حزب‌الله از قبل آگاه بوده هم توانسته پیش از ورود آنها به لبنان، مواد انفجاری در داخل آنها کار بگذارد.

به همین خاطر کارشناسان دیگر از عملیات انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله به عنوان نشانۀ قدرت اطلاعاتی بالای اسرائیل یاد کرده و افزوده‌اند : با این عملیات حزب‌الله کاملاً سرگیجه گرفته و جهت خود را از دست داده است. شمار قربانیان آن بالا است و این امر انجام هرگونه عملیاتی را برای حزب‌الله دشوار ساخته است به ویژه این که سیستم ارتباطی حزب‌الله دیگر امن و مطمئن به نظر نمی رسد.

لوموند افزوده است: از هفتم اکتبر گذشته نفوذ اطلاعاتی اسرائیل به یکی از مشغله‌های اصلی اسرائیل بدل شده است. دست‌کم ٤٥٠ تن از رزمجویان آن در مرزهای شمالی اسرائیل و حدود سی تن از فرماندهان ارشدش در عملیات هدفمند اسرائیل و بدور از مرزهای جنوبی لبنان کشته شده‌اند.

به نوشتۀ لوموند کشته شدن فرماندهان ارشد حزب‌الله گویای شناخت دقیق اسرائیل از ارگانیگرام یا ساختار تشکیلاتی حزب‌الله و همچنین توان بالای اسرائیل به دلیل برخورداری‌اش از برتری تکنولوژیک از محل اعضای ارشد حزب‌الله است. رهبران اسرائیل بارها به حسن نصرالله هشدار داده‌اند که آنها از محل خواب او نیز با اطلاع هستند.

گزارشگران لوموند نوشته‌اند که قرار است فردا نوزدهم سپتامبر، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در بارۀ عملیات دیروز علیه این گروه سخنرانی کند. اما، به گفتۀ کارشناسان در پی عملیات دیروز که فشار زیادی برای پاسخگویی به حزب‌الله وارد آورده، گروه نظامی وابسته به تهران به هفته‌ها زمان برای بازسازی خود نیاز دارد.