دیدار پزشکیان «زیرک» با استاد اسرائيلی؛ «اتفاقی» یا با دعوتنامه رسمی؟

روایت‌های متناقضی از دیدار مسعود پزشکیان، رئيس جمهوری ایران با لیور استرنفلد، استاد اسرائيلی تاریخ و مطالعات یهود دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است. خبرگزاری آلمان این دیدار را «اتفاقی» خواند، اما هاآرتص به نقل از آقای استرنفلد گزارش داد که دیدار با دعوتنامه رسمی صورت گرفته است.
به گزارش هاآرتص، در حالی که تنش‌ها در خاورمیانه بین اصلی‌ترین نیروی نیابتی جمهوری اسلامی یعنی حزب‌الله لبنان و اسرائيل به اوج خود رسیده است، مسعود پزشکیان که برای شرکت در نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در حاشیه گردهمایی با عنوان «گفتگوی میان ادیان» با لیور استرنفلد دیدار کرد.
آقای استرنفلد می‌گوید وقتی دو هفته پیش دعوت‌نامه شرکت در این جلسه را دریافت کرد، شگفت‌زده شد.
این استاد تاریخ و مطالعات یهود که در زمینه یهودیان و ایران کار می‌کند و کتابی با عنوان «میان ایران و صیهون گفت: «تاریخچه یهودیان قرن بیستم ایران» به رشته تحریر درآورده است، گفت: «در ابتدا، مطمئن نبودم که آیا [دعوت‌نامه] واقعی است یا نه. اما بعد کمی تحقیق، اصالت آن برایم محرز شد.»
او افزود: «برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم، به آن‌ها گفتم که من درواقع شهروند اسرائيل هستم و آن‌ها به من اطمینان دادند که مساله‌ای نیست.»
آقای استرنفلد گفت که برای گام بعدی باید بررسی می‌کرد که آیا حضور او در این جلسه با قوانین اسرائيل تطابق دارد یا خیر. او پس از مشورت با مقامات اسرائيلی به این نتیجه رسید که منعی برای حضورش در این جلسه وجود ندارد.
این استاد تاریخ گفت: «به هیچ‌وجه تصمیم آسانی نبود. فکر می‌کردم که فقط یک حقه است. اما حضور در جلسه‌ای با حضور با رئیس‌جمهوری ایران و صحبت کردن و گوش دادن به او فرصتی بود که نمی‌توانستم از دست بدهم.»
به گزارش هاآرتص، به غیر از این استاد اسرائيلی چند شخصیت یهودی آمریکایی از جمله ابی استاین، فعال تراجنسیتی و از هواداران فلسطین و همچنین نمایندگان «ناتوری کارتا»، گروه یهودی ارتودوکس حریدی ضد صهیونیسم و حامی فلسطینیان نیز در این جلسه حضور داشتند.
آقای استرنفلد اخیرا طی مقاله‌ای استدلال کرد که اسرائيل از سوی رئيس جمهوری میانه‌روی ایران «تهدید» می‌شود. او همچنین مدعی شده بود که «ترور هنیه در تهران به منظور تحریک جمهوری اسلامی برای پاسخ‌گویی و آغاز جنگ تمام عیار منطقه‌ای بود.» او ادعا می‌کند که دولت نتانیاهو به دنبال شعله‌ور ساختن جنگ تمام عیار در منطقه است.
لیور استرنفلد با اشاره به این که او تنها اسرائیلی حاضر در این جلسه ۹۰ دقیقه‌ای رسمی بود، گفت: «هر نماینده فرصتی برای صحبت کردن داشت و آقای پزشکیان به همه به صورت جمعی پاسخ داد.»
او درباره محتوای جلسه گفت که آقای پزشکیان بر موضوع بین‌ادیانی تأکید کرد و «به احترام عمیق اسلام نسبت به دیگر ادیان توحیدی و بحث درباره ارزش‌های مشترک» پرداخت. مسعود پزشکیان سپس همبستگی خود را با مردم لبنان و مردم غزه ابراز کرد.
به گفته این استاد تاریخ، آقای پزشکیان در این جلسه خاطر نشان کرده است که جنگ لبنان و غزه کاملا به هم مرتبط‌اند، اما هیچ راه حلی برای پایان درگیری‌ها ارائه نکرده است. او همچنین درباره نحوه واکنش جمهوری اسلامی به «اقدامات تحریک‌آمیز» اخیر اسرائيل چون ترور اسماعیل هنیه در تهران اشاره کرده است.
آقای استرنفلد افزود که در پایان جلسه با آقای پزشکیان دیدار کرده است و گفت: « ابتدا کتابم را به او دادم. سپس گفتم که معتقدم او در موقعیتی منحصر به فرد است تا ایران را به سمت نقشی سازنده در خاورمیانه هدایت کند.»
او افزود: «مسعود پزشکیان پاسخ داد که وقتی اسرائیل و فلسطینیان به توافقی مورد قبول دو طرف برسند، تهران دیگر پرچم مبارزه فلسطینی را برافراشته نخواهد کرد. من به او گفتم که اگر این را مستقیما به مخاطبان غربی تکرار کند، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.»
این استاد دانشگاه پنسیلوانیا همچنین گفت: « من موضوعی را مطرح کردم که وزیر خارجه پیشین ایران سال گذشته درباره مسئله گروگان‌ها [در غزه] به عنوان یک موضوع انسانی صحبت کرد و ایران پیشنهاد کمک برای حل آن را داد. رئیس‌جمهوری از این نظر خوشش نیامد و گفت ایران کار خود را با امضای توافق هسته‌ای انجام داده و اکنون غرب باید گامی در جهت گفتگو با ایران بردارد.»
آقای استرنفلد همچنین مسعود پزشکیان را «سیاستمدار زیرک» دانست و گفت: «او سیاستمداری زیرک است که بر احیای گفت‌وگو با غرب تمرکز دارد. از مشاهده نشست‌های مطبوعاتی به نظر می‌رسد که دستور کارش شفاف است؛ تعامل با غرب، احتمالا امضای توافق هسته‌ای دیگر، رفع تحریم‌ها و بهبود روابط. غرب باید این فرصت را غنیمت بشمارد.»
این استاد تاریخ همچنین با انتقاد از عملکرد بنیامین نتانیاهو در جنگ غزه و حملات اخیر به حزب‌الله در لبنان گفت: «اگر رهبری در اسرائیل وجود داشت که واقعا می‌خواست آینده بهتری برای منطقه ایجاد کند، معتقدم شرکای بالقوه‌ای برای تعامل وجود داشتند. ولی متاسفانه این‌طور نیست.»
او افزود: «ایران یک شر منحصر به فرد نیست بلکه درست مثل سایر کشورها یک بازیگر منطقه‌ای است. ما باید با ایران به همین صورت عمل کنیم. تاسف‌آور است که رهبران ما این‌طور فکر نمی‌کنند.»

یورونیوز فارسی