یک زن هلندی که در سال ۲۰۱۵ میلادی به داعش پیوسته بود، روز دوشنبه ۱۴ اکتبر در هلند به اتهام «جنایت علیه بشریت» محاکمه شد. او متهم است که در دوران برقراری حکومت داعش، دو زن ایزدی را در سوریه به بردگی گرفته بود.

او که ۳۳ سال دارد و با نام «حسنا عرب» خوانده می‌شود، متهم است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی در برده‌داری داعش که «جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شود، مشارکت داشته است؛ یعنی زمانی که همراه با پسر کوچکش و شوهرش که از جنگجویان داعش بوده در رقه زندگی می‌کردند و دو زن ایزدی را به عنوان برده خانگی تحت استثمار قرار داده بودند.

حسنا عرب (که بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تباری مراکشی دارد) به عضویت در یک سازمان تروریستی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ میلادی و به خطر انداختن پسر ۴ ساله خود با بردن او به مناطق جنگی نیز متهم است.

او روز دوشنبه مقابل قضات دادگاه هلند تأیید کرد که در خانه‌ایی که این دو زن ایزدی برده زندگی می‌کردند، حضور داشته است. با این حال شهادت‌ این زنان ایزدی را که گفته بودند در آن خانه مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند، رد کرد.

او مقابل قضات با اشاره به یکی از این زنان ایزدی گفت: «معلوم بود که او برده بود، اما من متوجه هیچ سوء استفاده‌ای نشدم.»

او تاکید کرد که خودش نیز تحت کنترل شوهرش بود و هرگز به زنان ایزدی دستوری نداده بود.

هلند دومین کشوری است که یکی از اعضای داعش را به جرم ارتکاب «جنایت علیه بشریت» علیه ایزدی‌ها محاکمه می‌کند. ایزدی‌ها یک اقلیت مذهبی باستانی هستند که باورهای دینی‌شان ترکیبی از عقاید زرتشتی، مسیحی، مانوی، یهودی و اسلام است.

داعش که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی بخش‌هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت و سرانجام در سال ۲۰۱۹ در آخرین سنگرهای خود در سوریه شکست خورد، ایزدی‌ها را شیطان‌پرست می‌دانست.

این گروه اسلامگرای افراطی با همین توجیه بیش از ۳۰۰۰ نفر از ایزدیان را به قتل رساند و ۷۰۰۰ زن و دختر ایزدی را به بردگی گرفت و بیشتر جامعه ۵۵۰ هزار نفری ایزدی را از خانه اجدادی‌شان در شمال عراق آواره کرد.

پیش از هلند، آلمان نیز دو عضو داعش را به جرم ارتکاب «جنایت علیه بشریت» و «جنایات جنگی» علیه ایزدی‌ها محکوم کرده بود.

مطابق با قوانین صلاحیت جهانی هلند، دادگاه‌های ملی می‌توانند «تا زمانی که متهم با هلند ارتباط داشته باشد» مظنونان را برای ارتکاب جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در خاک کشوری دیگر، محاکمه کنند.

Euronews