سارا فلاحی رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام در یادداشتی به تشریح وضعیت برخی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور پرداخته است که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مراجعه کرده‌اند. نکته مهم و قابل تأمل این است که در ادوار گذشته، برخی وزرای پیشنهادی که قبل از رای اعتماد و در فضای عمومی جامعه امکان رای آوریشان زیاد نبوده، در فضای صحن علنی نظرها را به سوی خود جلب کرده اند و به مقام وزارت رسیده اند. برعکس این گزاره هم بارها اتفاق افتاده است!

نماینده ایلام در این یادداشت نوشت: 

تا کنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، وزرای امورخارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری، نیرو، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، اطلاعات و آموزش و پرورش حضور یافته و به معرفی خود و برنامه هایشان پرداخته اند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حساسیت و دغدغه زیاد برنامه های وزرا را بررسی نمودند و سؤالات شفاف و بدون تعارفی از وزرای پیشنهادی پرسیدند. 

در پایان جلسات روز اول که از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب در روز گذشته و تا ساعت ۱۴ امروز ادامه داشت، در نتیجه پرسش و پاسخ های نمایندگان و وزرای پیشنهادی می توان فضای حاکم بر کمیسیون را این گونه ترسیم نمود:

– وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیشترین چالش مواجه شد.

– وزرای پیشنهادی دادگستری، کشور، ورزش و جوانان، دفاع، نیرو و اطلاعات بعد از ارائه برنامه های خود با همراهی بیشتری از طرف اعضای کمیسیون مواجه شدند و چالش جدی نداشتند. 

– وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز بر خلاف پیش بینی ها در فضایی آرام و بدون چالش به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ داد و شانس گرفتن رأی اعتماد ایشان از مجلس بیشتر شد. 

– وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که به محض معرفی مورد هجمه های گوناگون قرار گرفته بود و گروه هایی به دنبال القای این باور غلط بودند که راه و شهرسازی یک وزارت مردانه است و یک زن نمی تواند از پس انجام وظایف محوله بر آید، در روز اول با حضور در کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف به ارائه برنامه های خود پرداخت و بخش مهمی از ذهنیت ها را نسبت به خود تغییر داد. ضمن این که بخشی از این ذهنیت هنوز به قوت خود باقی است. فراکسیون زنان و خانواده مجلس نیز با قدرت از تنها گزینه زن کابینه دولت چهاردهم حمایت نمود. فرزانه صادق بعد از حضور در فراکسیون زنان و کسب حمایت نمایندگان این فراکسیون، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آمد و با ارائه برنامه های خود فضای سنگین آغازین حاکم بر جلسه را تلطیف نموده و امیدوارانه کمیسیون را ترک کرد. 

– وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش هم هر چند با چالش جدی مواجه نشدند اما نیاز بیشتری به معرفی برنامه های خود دارند.

آمد و شد وزرای پیشنهادی به کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی تا ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی از روز شنبه ۲۷ مرداد آغاز خواهد شد.

نکته مهم و قابل تأمل این است که در ادوار گذشته، برخی وزرای پیشنهادی که قبل از رای اعتماد و در فضای عمومی جامعه امکان رای آوریشان زیاد نبوده، در فضای صحن علنی نظرها را به سوی خود جلب کرده اند و به مقام وزارت رسیده اند. برعکس این گزاره هم بارها اتفاق افتاده است!