عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران تصریح کرد ما نفت را امروز با شرایط بسیار بد و با نرخ پایین و تخفیف بالا می‌فروشیم و در ازای آن در بهترین حالت کالای بنجل چینی وارد می‌کنیم.

مرتضی بهروزی‌فر، عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران گفت: «ما نفت را امروز با شرایط بسیار بد و با نرخ پایین و تخفیف بالا می‌فروشیم و در ازای آن در بهترین حالت کالای بنجل چینی وارد می‌کنیم، مسلما وضعیت اقتصاد کشور در یکی دو سال گذشته نشان نمی‌دهد که روزی 1.5 تا 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.»

بهروزی‌فر در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما در کل سیستم در 3 سال گذشته داشته‌ایم شوآف بوده است. مثلا گفته شد که بیش از 100 میلیارد دلار قرارداد منعقد کردیم و تفاهمنامه‌ها به جای قرارداد معرفی و این باعث شد بودجه کشور و حداقل موجودی صندوق توسعه ملی هم بر باد رفت، از طرفی متناسب با پولی که سرمایه‌گذاری شد دستاوردی نداشتیم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دولت چهاردهم باید بداند که با تداوم این شرایط صنعت نفت امکان ادامه حیات ندارد، افزود: ما تفاهمنامه 25 ساله با چین منعقد کردیم با تداوم شرایط تحریم چین حتی یک ریال هم نمی‌تواند در کشور ما سرمایه‌گذاری کند و شرکت‌های معتبر این کشور امکان حضور ندارند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه ناترازی صنعت گاز بدون تردید سال به سال بدتر می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به عدم توسعه این صنعت؛ در اوج گرما هم بخشی از نیروگاه‌ها سوخت مایع مصرف می‌کنند یعنی ما حتی در اوج گرما که مصرف گاز در آف‌پیک است، امکان تامین گاز مصرفی کشور را نداریم و وقتی دما کاهش پیدا می‌کند که از این هم بدتر می‌شود و نتیجه اینکه صنعت پتروشیمی باید کار را متوقف کند و نیروگاه‌ها سوخت دوم مصرف کنند.