نخست‌وزیر اسرائیل با درخواست حماس برای اعمال تغییرات در مفاد توافق آتش‌بس غزه مخالفت کرده است

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با اشاره به این‌که جنبش حماس در متن توافق آزادسازی گروگان‌ها در غزه 29 تغییر اعمال کرده است، اعلام کرد این مدعا که نتانیاهو، خواسته‌های جدیدی را به طرح 27 مه افزوده، «نادرست» است.

در این بیانیه آمده است: «پیش‌نویس 27 ژوئیه هیچ شرط جدیدی را شامل نمی‌شود و با طرح 27 مه در تضاد نیست. این حماس بود که خواستار 29 تغییر شد و نخست‌وزیر [نتانیاهو] با آن مخالفت کرد.»

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که پیش‌نویس سند 27 مه نشان‌دهنده ضرورت ایجاد یک مکانیسم راستی‌آزمایی مورد توافق برای اطمینان از بازگشت تنها غیرنظامیان بی‌دفاع به شمال نوار غزه، مطابق با پیشنهاد مندرج در خطوط کلی سند 27 مه است.

در خصوص ادعای اضافه شدن الزامات جدید درباره آزادسازی گروگان‌های زنده، در پیش‌نویس 27 مه آمده است که باید تمامی گروگان‌های زنده در دسته‌بندی مربوطه مطابق با طرح 27 مه که تعداد معینی از گروگان‌ها را مشخص کرده بود، آزاد شوند.

از سوی دیگر اما در خصوص اضافه شدن الزامات جدید در مورد نحوه آزادی اسرای فلسطینی، هیچ شرط جدیدی در پیش‌نویس 27 مه تعیین نشده است. این در حالی است که در طرح 27 مه آمده بود که اسرائیل بر تعداد مشخصی از اسرای آزاد شده حق وتو خواهد داشت و همچنین می‌تواند دست‌کم تعدادی از آن‌ها را خارج کند.

العربیه