ایران وایر ـ در پی درگیری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یک تیم از پیشمرگەهای حزب کوملە زحمتکشان کردستان در ارتفاعات مریوان، “ریبوار کریمیان” فرمانده ارشد نظامی کوملە کشتە شد.

منابع محلی در گفت‌وگو با ایران‌وایر تاکید کردند کە این درگیری‌ها در ساعات اولیه بامداد روز پنج شنبه ۲۹ شهریور ماه، در مناطق “ئه‌سکول” و “سیاناو” در ارتفاعات مرزی مریوان شروع شدە و سپس با توپباران شدید نیز همراه بودە است.

حزب کوملە زحمتکشان کردستان، با رهبری رضا کعبی با انتشار بیانیەای کشتە شدن “ریبوار کریمیان” عضو دفتر سیاسی و فرمانده ارشد نظامی خود را تائید کردە است. 

روایت رسانه‌های نزدیک بە سپاه چیست؟

رسانەهای نزدیک بە سپاه پاسداران از صبح پنج شنبه بە پوشش گستردە درگیری نیروهای سپاه با کوملە پرداختند. البته با روایت‌های متناقض. برخی از این رسانه‌ها در ابتدا خبر کشتە‌شدن چهار عضو کوملە را منتشر کردند و برخی دیگر با کمی تاخیر خبر کشتە‌شدن دو عضو کوملە.

برخی نیز “امجد حسین‌پناهی”، دیگر عضو دفتر سیاسی حزب کوملە زحمتکشان را از کشتە‌شدگان این درگیری‌ها اعلام کردە بودند. 

اما امجد حسین‌پناهی، در گفت‌وگویی کوتاه با ایران‌وایر ضمن رد حضور خود در این درگیری، گفت: «درگیری‌ها برای ساعاتی متمادی ادامە پیدا کردە است. نیروهای سپاه و جاش‌ها تلفاتی زیادی داشتەاند».

هیچ کدام از رسانه‌های داخلی ایران، در مورد تلفات احتمالی نیروهای سپاه پاسداران گزارشی ارائە نکردەاند. میزان زخمی و کشتەهای کوملە نیز مشخص نیست.

سوختن صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه

شبکه‌ حقوق‌بشر کردستان گزارش دادە کە بخش گسترده‌ای از جنگل‌های این منطقه در اطراف روستاهای ئه‌سکول و سیاناو بر اثر توپ‌باران سپاه دچار آتش‌سوزی شده و تا کنون مهار نشده است. 

کنشگران محیط‌زیستی در منطقه در گفت‌وگو با ایران‌وایر تائید کردەاند کە صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع این منطقه در آتش سوختەاند.

در این‌بارە دست‌کم دو منبع در مریوان بە ایران‌وایر گفتند: «اعضای انجمن‌های محیط‌زیستی بە منظور مهار آتش‌سوزی‌ها قصد عزیمت بە منطقه را داشتند کە نیروهای سپاه از این اقدام جلوگیری کردند. گفت‌وگوهای کنشگران با مقامات دستگاه‌های مختلف در مریوان بی نتیخه مانده و نهایتا اجازه حضور آن‌ها دادە نشد».

سالیانه صدها هکتار از جنگل‌های زاگرس طعمە حریق می‌شوند. در زمینە مهار این آتش‌سوزی‌ها کنشگران محیط‌زیستی نقش برجستەای دارند. آن‌ها معمولا با همراهی نیروهای مردمی عملیات‌های اطفای آتش را انجام می‌دهند. البته با کمترین امکانات و در اکثر مواقع بدون کمک و حضور دستگاه‌های دولتی و حکومتی.

توافق امنیتی و انتقال بە کمپ سورداش

پس از شروع خیزش زن، زندگی، آزادی نقش احزاب کرد ایرانی در سازمان‌دهی اعتراضات از سوی بسیاری از ناظران ستوده شد. این مسئلە موجب افزایش نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی شد.

در طول خیزش بارها جمهوری اسلامی بە طور مستقیم مقرها و کمپ‌های این احزاب در استان‌های سلیمانیە و اربیل اقلیم کردستان عراق را مورد هدف حملە موشکی و پهپادی قرار داد.

بە جز حزب حیات آزاد کوهستان کە تمرکز نیروهایش در کوهستان‌های مرزی قندیل و آسوس در کردستان عراق است، احزاب دیگر عموما در کمپ‌های در عمق خاک این اقلیم مستقر هستند.

تهران و بغداد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ بە توافقی دست یافتند کە بر مبنای آن جمهوری اسلامی تا اواخر شهریورماه سال ۱۴۰۲ به طرف عراقی فرصت داد تا احزاب کُرد ایرانی اپوزیسیون حکومت ایران، مستقر در اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح و اردوگاه‌های نظامی آنها را تعطیل کند.

این توافقنامه طی مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق به امضا رسید.

بعدها جمهوری اسلامی کە از “اجرا نشدن کامل” این توافق‌نامه امنیتی راضی بود، یک‌بار دیگر بە بغداد و اربیل فشار آورد و در ماه‌های گذشتە خبر دادە بود کە این توافقنامه بزودی بە طور کامل انجام می‌شود.

یک عضو رهبری حزب کوملە زحمتکشان کردستان در گفت‌وگو با ایران‌وایر تائید کرد کە بخشی از نیروها و خانوادەهای اعضاهای این حزب بە در اردوگاه زرگویز علیا به سورداش، مکانی در ۴۰ کیلومتری زرگویز و در مجاورت شهر دوکان در اقلیم کردستان منتقل شدەاند.

اما در عین حال تائید کرد کە برخی از کادرها و پیشمرگەهای این حزب این موضوع را نپذیرفتەاند و خواستار بازگشت بە کوهستان‌های هم مرز با ایران شدەاند.

بر ا‌ساس یافتە‌های ایران‌وایر دستکم ٣٠ نفر از پیشمرگەهای این حزب در قالب تیم‌های کوچک نظامی بە مناطق مرزی رفتەاند. البته این موضوع موجب ناخرسندی مقامات استان سلیمانیە شدە است.

کما اینکە در گزارش رسانه‌های داخلی ایران نیز، این درگیری و ورود پیشمرگەهای کوملە بە خاک ایران “نقض توافقنامه امنیتی تهران و بغداد” خوانده شدە است.

نقش‌ نیروهای مرزی عراق در این درگیری چه بودە است؟

ایران‌وایر دستکم دو منبع در نهادهای امنیتی اقلیم کردستان عراق، گفت‌وگو کرد. این منابع تائید می‌کنند کە دستکم پنج نفر از اعضای حزب کوملە زحمتکشان کردستان ابتدا در در ارتفاعات “سورین” در اقلیم کردستان حضور داشتەاند کە بە محاصرە نیروهای “حرص الحدود” یا نیروهای مرزبانی عراق کە تحت فرماندهی بغداد هستند در می‌آیند.

بە گفتە این منابع “پیشمرگەهای کوملە از نیروهای مرزبانی عراق خواستەاند کە بە آن‌ها اجازه خروج از منطقه دادە شود، اما این خواستە مورد قبول نیروهای تحت امر بغداد قرار نمی‌گیرد و آن‌ها در پی تهدید نظامی پیشمرگەهای کوملە را مجبور بە وارد شدن به خاک ایران (استان کردستان) می‌کنند.

ساعاتی پس از ورود این تیم بە خاک ایران، نیروهای سپاه پاسداران بە آن‌ها حملە می‌کنند.